RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Einde aan winstgolf voor Amazon

icon
Algemeen26 juli, 2019

Na twee jaar winstgroei die de verwachtingen overtrof, komt nu een einde aan die groene golf bij Amazon. Zowel de omzet als de winst stegen, maar analisten hadden op meer gerekend.

 

Naar levering binnen de dag

In het voorbije tweede kwartaal heeft Amazon een omzet van 63,4 miljard dollar (zo’n 57 miljard euro) gehaald. Dat is ongeveer een vijfde meer dan een jaar eerder. Omdat de onlinegigant de verkopen echter ziet vertragen, investeert de marktplaats in logistieke services: in de VS wordt levering binnen de dag de nieuwe standaard voor Prime-leden. 

In het kwartaal dat in maart eindigde, lag het aantal verkochte items op Amazon slechts 10% hoger, vergeleken met 22% groei in dezelfde periode een jaar eerder. Dit kwartaal stijgen de verkoopaantallen weliswaar weer, met een groei van 18%.

De investeringen om die belofte te realiseren, kostte echter alleen al in het tweede kwartaal 800 miljoen dollar (718,7 miljoen euro). De kosten kwamen daarmee hoger uit dan verwacht en Brian Olsavsky, CFO van Amazon, geeft volgens The New York Times ook toe dat er productiviteitsproblemen waren bij die transitie.

 

Winstgroei daalt gevoelig

De nettowinst kwam dan ook op 2,6 miljard dollar (2,3 miljard euro), of 5,22 dollar (4,7 euro) per aandeel, uit. Analisten gingen uit van 5,56 dollar per aandeel. Een jaar eerder bedroeg de winst in dezelfde periode zo’n 2,5 miljard dollar.

Nog steeds komt de winst hoofdzakelijk uit Amazon Web Services, de clouddiensten van de groep uit Seattle. De omzet in die divisie steeg naar 8,4 miljard dollar (7,54 miljard euro). Wel is er op winstvlak een groeivertraging te zien: de jaarlijkse groei kwam voor het eerst in de geschiedenis onder de 40% uit. De winstmarge daalde zo van 84% vorig jaar na 24%, al zou dat door de sterke groei – met ook een forse toename van het aantal medewerkers – komen.

In het lopende kwartaal verwacht Amazon een omzet tussen de 66 miljard en 70 miljard dollar (59 à 63 miljard euro). Door de blijvend hoge investeringen in de snellere bezorgservice, zal de operationele winst wellicht wel fors lager uitvallen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 oktober, 2025
    Vinted Go opent eerste lockers in België

    Vinted Go, het netwerk van kluizen voor het afhalen van online aankopen, heeft zijn eerste lockers in België geopend. De primeur was voor een Delhaize-supermarkt in Antwerpen. In Nederland wil het bedrijf het aantal locaties komend jaar verdubbelen.

  • icon
    Algemeen8 oktober, 2025
    Amazon investeert 1 miljard in sneller bezorgen in België

    De komende twee jaar gaat Amazon 1 miljard euro investeren in België, om bezorgen op de dag van de bestelling mogelijk te maken. De e-commercegigant wil ook de dienstverlening aan Belgische KMO’s verbeteren.

  • icon
    Algemeen7 oktober, 2025
    Nieuwe AI Product Assistant maakt online winkelen eenvoudiger en persoonlijker

    (Publireportage) Online shoppers verliezen vaak meer tijd aan zoeken dan aan kopen. Filters, menu’s en zoekfuncties blijken nog te vaak frustrerend of onnauwkeurig, waardoor meer dan de helft van de bezoekers afhaakt. Een nieuwe AI Product Assistant belooft dat proces te vereenvoudigen door bezoekers gewoon te laten typen wat ze...

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Vrije tijd13 september, 2025
    [Interview] “Wij verkopen emotie, dat is onze kracht tegenover online” (Koen Nolmans, DreamLand)
  • icon
    Elektro22 september, 2025
    Krëfel stelt klanten gerust met “dienst voor verkoop”
  • icon
    Food18 september, 2025
    Lidl België geraakt niet uit de rode cijfers
  • icon
    Food16 september, 2025
    Colruyt rolt eerste slimme winkelkar van België uit
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN