De Duitse Metro Group heeft in het tweede kwartaal een omzetdaling van net geen procent moeten incasseren. Dat was vooral te wijten aan de resultaten op de internationale markt, aangezien er in Duitsland sprake was van een stijging.
Sterke stijging online verkoop
In het tweede kwartaal van het huidige boekjaar daalde de omzet met 0,9% naar 13,57 miljard euro. In Duitsland was er wel een omzetstijging van 1,7% naar 5,37 miljard euro, maar op de andere markten was er een daling van 2,5% naar 8,20 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er dan weer een stijging van 0,6%, waartoe elke afdeling van het bedrijf bijdroeg. De Metro Group maakte in het tweede kwartaal een klein verlies van 43 miljoen euro, tegenover een verlies van 63 miljoen euro een jaar eerder.
Bij Metro Cash & Carry kwam de omzet uit op 6,5 miljard euro, een daling van 2,9% ten opzichte van een jaar eerder. Zonder wisselkoerseffecten was er wel maar een daling van 0,3% en op vergelijkbare basis was er zelfs een groei van 0,5%. Media-Saturn zag zijn omzet dan weer groeien met 1,9% (0,7% op vergelijkbare basis). Het is al het zevende kwartaal op rij dat de omzet bij de groep stijgt. De online verkoop steeg zelfs met 9,6% naar een half miljard euro. Bij Redcoon viel de online verkoop dan wel terug, bij Media Markt en Saturn ging die met 35% de hoogte in.
Bij Real tot slot daalde de omzet met 1,6% naar 1,8 miljard euro, al was er op vergelijkbare basis een lichte stijging van 0,5%. De online verkoop presteerde wel goed bij de keten en ging in de eerste zes maanden van het boekjaar met 60% de hoogte in naar 37 miljoen euro.