Het Duitse detailhandelsconcern Metro Group heeft zijn omzet het voorbije boekjaar licht zien dalen. Daarbij doet de voedingspoot (met ketens als Makro, Metro en Real) het beter dan de elektronicadochters Media markt, Saturn en Redcoon.
58,4 miljard euro omzet
Metro zag zijn omzet in het gebroken boekjaar 2015-2016 (dat liep tot eind september) met 1,4% zakken tot 58,4 miljard, vooral als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. In lokale munt was er wél nog een lichte groei (+0,4%). Op vergelijkbare basis bleef de omzet zo goed als stabiel (+0,2%). Het management houdt in elk geval vast aan de eerder uitgesproken verwachting dat de bruto jaarwinst boven het niveau van vorig jaar ‑ toen 1,51 miljard euro ‑ zal uitstijgen.
In het vierde kwartaal van het boekjaar (juli, augustus en september) steeg de omzet op vergelijkbare basis met 0,1%, terwijl de totale omzet 0,5% zakte tot 14,2 miljard euro. De voedingsgroothandel presteerde daarbij sterker dan de elektronicapoot: konden Media markt en Saturn hun omzet nog stabiel houden, dan ging de verkoop bij de Redcoon-webshop wel in de min.
In de marge van de cijfers bevestigde Metro Group ook nog dat de eind maart aangekondigde splitsing tussen de groothandels- en levensmiddelenactiviteiten enerzijds en de consumentenelektronica anderzijds mooi op schema zit.