In het eerste kwartaal van zijn boekjaar is de omzet van de Duitse Metro Group met 0,6% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er wel een stijging van 0,1%.
Stijging online verkoop Media-Saturn
Volgens de voorlopige cijfers van Metro Group haalde het bedrijf in zijn eerste kwartaal een omzet van 17 miljard euro, een jaar eerder was dat nog 17,1 miljard euro. Die daling is vrijwel volledig te wijten aan de verkoop van Metro Cash & Carry Vietnam.
Bij Metro Cash & Carry bleef de omzet quasi stabiel op acht miljard euro, op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 0,7%. In Duitsland, België en Nederland daalde de omzet wel, terwijl er goed werd gepresteerd in Spanje, Turkije en China.
Ook bij Media-Saturn bleef de omzet met 6,9 miljard euro stabiel. Ondanks het sluiten van Redcoon in vijf landen, steeg de online omzet bij Media-Saturn met 25% ten opzichte van een jaar eerder.
Bij warenhuisketen Real daalde de vergelijkbare omzet met 1,7% naar 2,1 miljard euro. Die daling was voornamelijk te wijten aan winkelsluitingen en een lagere omzet bij food, vanwege de sterke concurrentie in dat segment.