Kennen we 11 november over tien jaar niet meer als Wapenstilstand, maar vooral als shoppingfeestdag? Dan is dat de schuld van Alibaba, dat dit jaar zelfs Taylor Swift wist te strikken. Zelfs Carrefour is inmiddels overstag.
Modeshows en wereldsterren
Op 11 november treedt Taylor Swift op tijdens het openingsgala van Alibaba’s 11.11 Global Shopping Festival, beter bekend als Singles’ Day in China. De officieuze feestdag, die ooit begon als anti-Valentijnsgrap van alleenstaande studenten aan de Chinese universiteiten, zal Alibaba dit jaar naar schatting 500 miljoen klanten opleveren.
Tijdens het openingsgala, waar eerder ook al Pharell Williams en Mariah Carey optraden, bereidt China zich voor op een tweedaagse vol online koopjes en nieuwe productlanceringen. Vorig jaar deden 170.000 merken mee, nu zijn dat er al 200.000. Topman Daniel Zhang klopt zich bovendien op de borst dat 22.000 van die merken van buiten China komen. Speciaal voor westerse mode- en luxemerken is er voorafgaand zelfs een modeshow, waarbij kijkers van thuis uit met één klik in de app de kleren van de catwalk kunnen bestellen.
(lees verder onder de video)
Nood aan nieuwe klanten
Vorig jaar bereikte het koopjesfestival zo’n 400 miljoen Chinezen, die samen voor 27 miljard euro shopten. Een jaar eerder haalde de groep nog een omzet van 25 miljard euro tijdens de tweedaagse. Zal de spectaculaire groei ook dit jaar aanhouden?
De Chinese retailreus ziet de onlinegroei langzaamaan vertragen, nu de markt in de moderne metropolen stilaan een mature status bereikt. Onlineretailers, zoals Alibaba en rivaal Tencent, moeten zich daarom wenden tot de minder ontwikkelde gebieden en dus ook tot offline retail.
Ook daarin heeft Singles’ Day een belangrijke rol te spelen: de spectaculaire hoogmis van het consumentisme in communistisch China is de best mogelijke propaganda voor Alibaba – en zijn concurrenten die gretig meesurfen. Alibaba’s bruto-omzet was vorig jaar tijdens het festival hoger dan alle Amerikaanse omzet van Thanksgiving Day, Black Friday en Cyber Monday bij elkaar, beklemtoont Zhang.
Feest van de wapenstilstand of de winkelmand?
Dat Carrefour meelift op de hype, mag dan ook niet verwonderen. Zeker niet aangezien de Chinese activiteiten van die hypermarktgroep sinds kort verbonden zijn met het lot van Alibaba: sinds dit voorjaar heeft retailketen Suning 80% van de lokale onderneming in handen, terwijl ze zelf voor 20% eigendom is van Alibaba.
Opmerkelijker is dan dat Carrefour Singles’ Day ook naar Frankrijk brengt: op 11 november genieten 11.111 Franse klanten van de retailer 11% korting – zowel in de hypermarkten als online te gebruiken. Om kans te maken, moeten klanten zich inschrijven op de site van de supermarktgroep, waar ze een e-coupon krijgen.
Na de adoptie van Black Friday, vindt Singles’ Day zo steeds meer ingang in Europa. Vorig jaar pakten ook onder meer bol.com, H&M, Hunkemöller, Ici Paris XL en Media Markt uit met stunts naar aanleiding van de nieuwbakken feestdag. Met succes, want bol.com noemde het destijds “de drukste zaterdag van het jaar”. Vieren we op 11 november de wapenstilstand of onze winkelmand?