Meer dan honderd bedrijven hebben zich al aangesloten bij de oproep van Sign for my Future voor een ambitieuzer klimaatbeleid in aanloop naar de verkiezingen van 2019. Onder hen ook heel wat retailers en consumentenmerken.
Krachtig klimaatbeleid
Sign for my Future is een burgerinitiatief dat alle Belgen oproept om zich uit te spreken voor een krachtig klimaatbeleid. Burgers die tekenen op signformyfuture.be vragen de volgende regeringen om werk te maken van een krachtig klimaatbeleid, met een klimaatwet, een klimaatinvesteringsplan en een klimaatraad. “We willen alle politici overtuigen om nu in actie te schieten door te tonen dat heel veel burgers hen hierin steunen”, aldus vzw Klimaatmandaat, de organisatie achter het initiatief.
De oproep wil duidelijk maken dat het draagvlak voor grotere klimaatambities zich niet beperkt tot spijbelende scholieren. En dat lukt ook: al meer dan honderd toppers van grote Belgische bedrijven scharen zich achter de oproep. Op de lijst zien we heel wat bekende retailers: onder andere Carrefour Belgium, Colruyt, Delhaize, IKEA, Lidl, Spar Retail, Torfs en Van Marcke, naast consumentenmerken als Alpro, Danone, Google, Mars, Ontex, P&G, Proximus, Spadel, Telenet en Unilever.
Ambassadeurs
Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder van Spadel, is een van de ambassadeurs van het initiatief. “We moeten nu handelen voor het klimaat. Niet morgen, vandaag!”, zegt het bedrijf in een persbericht. “Als voorloper op het gebied van milieubescherming en duurzame economie ligt dit initiatief ons nauw aan het hart. Omdat we hierin allemaal een rol kunnen spelen en we samen moeten werken aan de bewustmaking van de ernst van de klimaatsverandering.”
Ook Alpro-CEO Sven Lamote sluit zich aan bij de oproep. “In het klimaatdebat gaat het vaak uitgebreid over energie en mobiliteit. De rol van voeding in dit hele vraagstuk zou best meer aandacht mogen krijgen. Elke keer we kiezen wat we eten of drinken, stemmen we voor de wereld waarin we willen leven,” zegt hij. Maar liefst 30% van onze Europese voetafdruk wordt veroorzaakt door de productie en consumptie van voedsel.
In De Tijd laat Jef Colruyt van zich horen: “Ik wil later niet aan mijn kinderen en kleinkinderen moeten uitleggen dat we wisten wat het klimaatprobleem was, maar dat we er niets aan hebben gedaan”, verklaart hij. “Wij investeren bijvoorbeeld 30 miljoen euro om onze winkels klimaatvriendelijker te maken. Als we dat puur op economisch rendement zouden beoordelen, zouden we dat niet doen, maar ieder bedrijf zal eigen keuzes moeten maken.”