Veilingsite eBay heeft ook in het vierde kwartaal van 2020 kunnen profiteren van de coronacrisis. Het bedrijf had eerder zijn jaarprognose al naar boven herzien.
Echtheidsgarantie
In het laatste kwartaal van vorig jaar steeg de omzet van 2,3 miljard dollar (1,9 miljard euro) naar 2,9 miljard dollar (2,4 miljard euro). De winst kwam uit op 781 miljoen dollar (651 miljoen euro), tegenover 469 miljoen dollar (391 miljoen euro) een jaar eerder. Het bruto handelsvolume steeg in dezelfde periode met ruim een vijfde tot 26,6 miljard dollar (22,2 miljard euro).
eBay lanceerde onder meer een authenticiteitsgarantie voor luxehorloges en sneakers en plukte daar naar eigen zeggen de vruchten van. Het in San Jose gevestigde bedrijf zag de handel in de luxehorloges met “dubbele cijfers” toenemen, terwijl de verkoop van sneakers meer dan verdubbelde. Ook opgeknapte geschenkartikelen deden het erg goed op het platform.
Nog met zoekertjes
Over het hele jaar stegen de opbrengsten met 19% tot 10,3 miljard dollar (8,6 miljard euro), lichtjes boven de verwachtingen van analisten. Voor het eerst haalde het bedrijf meer dan 1 miljard dollar (830 miljoen euro) uit advertenties. De nettowinst van het boekjaar kwam uit op 2,5 miljard dollar (2,1 miljard euro).
Vorig jaar verkocht eBay zijn zoekertjesafdeling, waartoe onder meer Marktplaats en 2dehands behoren, aan het Noorse bedrijf Adevinta. Die overname moet echter nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten, schrijft Emerce. In de gerapporteerde cijfers zijn de resultaten van die zogenaamde Classified Groups-divisie dus nog inbegrepen.