Een vervolgverhaal is nooit zo goed als het origineel, zeggen ze in de filmwereld. Niet zo in de retail: zet u schrap voor “The sequel”, de laatste sessie van Vlerick Retail Platform van 2016 op 17 november.
LensOnline naar internationale faam
Lensonline, Fun en Hunkemöller beklimmen het podium voor de tweede maal. Ooit stonden deze sprekers al op het programma van het Vlerick Retail Platform, maar ondertussen hebben ze al een lange en vaak gewaagde weg afgelegd. Welk traject hebben ze doorlopen? En wat kunnen we daarvan leren?
Lensonline was nog een prille starter toen de optiekspeler voor het eerst naar het Vlerick Retail Platform kwam, vandaag verovert het bedrijf Europa. Medeoprichter Luc Cuperus vertelt op 17 november hoe zijn online startup in enkele jaren tijd is geëvolueerd naar een heuse omnichannelketen, die zowel online als bij zelfstandige opticiens internationaal vertegenwoordigd is.
Naast België is LensOnline immers al actief in Nederland, Italië, Spanje en Frankrijk, terwijl er ook nog verdere Europese expansie op het programma staat. In 2015 is LensOnline nog een samenwerking aangegaan met het Nederlandse City Lens, wat meteen weer een flinke schaalvergroting opleverde.
Van Fundoo naar Fun: wat met de jongensdroom?
Fundoo probeerde daarentegen eerst autonoom zijn plaats in de markt te veroveren, vandaag is de vrijetijdsretailer opgegaan in Fun. De ondernemende broers Joeri en Sven De Waele staan aan het roer van de voormalige speelgoedketen als marketingdirecteur en omnichanneldirecteur, vastberaden om Fun weer ‘fun’ te maken.
Dat gaat volgens het duo al langzaam maar zeker de goeie richting uit: een nieuw winkelconcept wordt stelselmatig uitgerold, met dit najaar ook nog de opening van enkele nieuwe winkels, en de succesvolle lancering van eigen huismerken. Maar wat nu met Fundoo? Blijft hun eerste onderneming een onvervulde droom, en sluimert die droom dan in de verte of blijft ze net steeds dichtbij?
Hunkemöller gaat een trapje hoger
Hunkemöller brengt HR-manager Suzanne Michalik opnieuw op het podium. Ook de lingerieketen heeft de laatste jaren namelijk aardig wat transities doorstaan. Na een periode van rode cijfers en de overname door de Amerikaanse investeerder Carlyle Group, timmert Hunkemöller hard aan een nieuw, opgefrist imago en een uitgebreide omnichannelervaring.
Onder CEO Philip Mountford werd Hunkemöller een trapje hoger in de markt gezet, met meer aandacht voor sensualiteit en beleving. De flagshipstores van het merk in boudoir-stijl zijn er de fysieke bewijzen van.
Wil je er zelf bij zijn op het laatste Vlerick Retail Platform van dit jaar op 17 november? RetailDetail mag vijf lezers gratis naar de sessie sturen. Mail om kans te maken voor woensdag 9 november 11u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.