Langdurig verzuim de grote boosdoener
Er is vooral een sterk stijgende trend bij het langdurige verzuim (afwezigheden van meer dan 1 maand): dat steeg ten opzichte van vorig jaar met meer dan 10 procentpunt naar een totaal van 3,14%. Over de laatste zes jaar bedraagt de stijging zelfs meer dan 50%.
Het korte verzuim (minder dan een maand) stijgt licht naar 3,17%, wat een vrij hoog cijfer is vergeleken met andere sectoren. Dat komt onder andere door de atypische pieken tijdens de solden en de eindejaarsperiode.
Veel burn-outs
Daar waar bij andere sectoren de vergrijzing als voornaamste oorzaak blijkt te zijn van het langdurige verzuim, is dat in de retailsector minder het geval: met een gemiddelde leeftijd van 35 is de retail immers een erg jonge sector, die bovendien de gemiddelde leeftijd vorig jaar nog zag dalen.
De voornaamste oorzaak die vermeld wordt, zijn de rug- en nekklachten, vaak het gevolg van de lange dagen rechtstaan in de winkel of het onzorgvuldig omgaan met zware lasten. Ook zitten steeds meer werknemers met een burnout, niet verwonderlijk gezien de vaak erg scherpe winkelbezetting en het feit dat werknemers ook te maken krijgen met een steeds veeleisender (en agressiever) wordende consument.
Kostprijs verzuim nog omhoog?
Het langdurig verzuim ligt ook bij jongere werknemers in de retail (onder de 40 jaar) hoger dan het Belgisch gemiddelde. Oudere werknemers (in de categorie boven 45 jaar) worden dan weer vaker getroffen door een ernstige ziekte. Kanker staat hier op nummer 1, en maakt dat deze werknemers vaak voor meer dan maanden afwezig zijn op het werk.
De kostprijs van dit langdurig verzuim wordt vaak onderschat, maar voor retailers die met een problematisch verzuim te maken krijgen, is het volgens SD Worx vijf voor twaalf. Vanaf 2016 zou het gewaarborgd loon immers kunnen stijgen van één naar twee maanden voor bedienden, wat voor retailers een grote bijkomende kost kan betekenen.