Het coronavirus is het welkomstcomité voor de “transition 20’s”, zoals transformatiemanager Herman Toch, de huidige jaren twintig noemt. We maken een fundamentele transitie door, waarin Covid-19 maar een van de elementen vormt.
Systemische onderstromen
“Corona maakt heel erg duidelijk dat we aan het einde van iets gekomen zijn, het einde van een tijdperk”, zegt Herman Toch, auteur van o.a. Happy Profit en Transformeren om te overleven. “Maar we weten nog niet wat het nieuwe wordt. Daarom is het des te belangrijk nu goed rond je te kijken naar wat er in je markt aan het gebeuren is.”
Dat er vanalles beweegt, is immers duidelijk. Behalve de sociale impact van de coronapandemie, waar bedrijven uiteraard rekening mee moeten houden, komen we vanaf nu volop in de tweede fase, namelijk die van de economische impact. Het is een fase van recessie, die de nodige stress, onrust en polarisatie met zich meebrengt.
Maar onder dat alles zit volgens Toch nog een dieper, systemisch niveau: onze volledige systemen moeten heruitgevonden worden. Het bestaande voedselsysteem is bijvoorbeeld niet meer houdbaar, nu de vraag rijst hoe we de hele wereldbevolking kunnen blijven voeden. De hele voedselketen komt onder druk te staan en ook retailers moeten zich de vraag stellen wat hun rol in de keten wordt.
Hetzelfde geldt trouwens voor de modeindustrie, waar de coronacrisis de kwetsbaarheid van het hele fastfashionmodel en de mondiale afhankelijkheid van een paar lageloonlanden heeft aangetoond. “Grote merken dringen het aantal collecties terug. We zijn volop bezig met onze relaties met kleding en met voeding heruit te vinden.”
10-jarige transitie ingezet
“De ‘transition 20’s’ beginnen met een enorme klap: je kunt corona zien als het begin van een periode van tien jaar waarin we enorme veranderingen zullen meemaken. Ook zonder de coronapandemie was dat het geval geweest, maar nu is het allemaal nog urgenter geworden”, aldus Toch. De voornaamste drivers in die transitie – meer bepaald de klimaatverandering en kunstmatige intelligentie – kunnen bedrijven dus best ook al meenemen in hun relanceplan na corona.
Herman Toch pleit daarom voor “scenarioagility”, een combinatie van scenarioplanning en ‘agility’: “Wie alleen scenario’s plant, is te log en loopt vast. Je moet heel wendbaar zijn, maar als je vandaag alleen wendbaar bent zonder visie op wat er te gebeuren staat, zal je continu van richting veranderen en stuurloos worden.”
De centrale vraag: welke transitie speelt er zich in jouw markt af en hoe zie je jouw rol? Ook consumenten maken immers dezelfde transitie door. Het is dan aan retailers om de transitiepaden van de consument te zien en hen daarin te ondersteunen. “We zien de transitieconsument opduiken, en die is zelf ook nog zoekende. Consumenten zulllen soms heel tegenstrijdige dingen doen, maar toch is er sprake van een evolutie in de komende tien jaar. Zo blijft bio het bijvoorbeeld opvallend goed doen in tijden van corona. Wie erin slaagt ‘value’ en duurzame transitie te combineren, wint de transitieconsument voor zich.”
Om bedrijven daarbij te helpen, brengt Herman Toch samen met Ann Maes het praktisch doe-boek ‘Scenarioagility’ uit. De bundel is binnenkort gratis te verkrijgen als pdf of voor 9 euro als ‘hard copy’ te bestellen bij uitgeverij Pelckmans. Bij de aankoop van elk fysiek exemplaar gaat 2 euro naar een goed doel.
Ook op de digitale RetailDetail Summer School nu vrijdag 21 augustus leert de transformatie-expert retailers hoe ze het best omgaan met deze zeer onvoorspelbare tijden. Op het programma staan die dag nog andere vooraanstaande sprekers, zoals innovatiestrateeg Stefaan Vandist, marketingexpert Carole Lamarque (Duval Union Innovative Marketing), trendwatcher Tom Palmaerts (Trendwolves) en Cor Molenaar (RSM/ErasmusUniversiteit). Klik hier voor meer informatie en tickets.