Het bedrijf SCA, moederbedrijf van merken als Demak’Up, Libresse, Edet en Okay, splitst zich op in twee verschillende bedrijven. SCA zal zich bezighouden met bosbouw en alles wat daarbij komt kijken, terwijl de tak hygiëne en gezondheid zelfstandig wordt.
Meer waarde voor aandeelhouder
Het nieuwe bedrijf gaat voortaan verder onder de naam Essity. Aandeelhouders van het oude SCA zullen aandelen ontvangen in zowel SCA als Essity. De splitsing zal plaatsvinden zodra de twee bedrijven apart te vinden zijn op de beurs en moet zeker voor het einde van dit jaar volledig afgerond zijn.
“Ik ben tevreden dat de aandeelhouders het voorstel van de raad van bestuur in verband met het creëren van twee aparte bedrijven gevolgd hebben. Dit zal op lange termijn de waarde voor aandeelhouders vergroten door betere focus, klantwaarde en opportuniteiten op vlak van ontwikkeling, en het geeft elk bedrijf de mogelijkheid om zijn strategie succesvol uit te voeren”, zegt CEO Magnus Groth, in de toekomst het nieuwe hoofd van Essity.
Terug naar de oorsprong
SCA werd in 1929 opgericht als een bedrijf dat zich met bosbouw bezighield, maar groeide doorheen de jaren een andere richting uit. Momenteel wordt slechts 14% van de omzet gehaald uit de bosbouw, maar met een gebied van 2,6 miljoen hectaren is het wel nog steeds het grootste particuliere bosbedrijf in Europa.
Essity zal na de splitsing één van de grootste bedrijven op vlak van hygiëne en gezondheid in de wereld zijn. De naam komt trouwens van de samentrekking van ‘essentials’ en ‘necessities’, aangezien de producten die het verkoopt dagelijkse benodigdheden zijn. De merken van Essity worden momenteel in ongeveer 150 landen verkocht. De groep is eigenaar van merken als TENA, die wereldwijd verkocht worden, maar ook van heel wat kleinere lokale merken.