Intelligente koelkasten, slimme pedaalemmers en pratende robots zijn maar enkele van de innovaties die momenteel op de technologiebeurs CES (Las Vegas) met de aandacht gaan lopen. Ook voor retailers zijn deze ontwikkelingen meer dan relevant.
Spraaktechnologie
Het internet der dingen dringt onze keukens binnen. Koelkasten die zelf bestellingen plaatsen bij online winkels, zijn niet helemaal nieuw: de Family Hub van Samsung, die exact een jaar geleden werd voorgesteld, kan herkennen welk voedsel erin bewaard wordt en kan zelf bestellingen plaatsen met de Groceries app van Mastercard.
Nu presenteert het merk een verbeterde versie met spraaktechnologie, net als concurrent LG overigens. Amerikaanse consumenten kunnen voortaan dus de koelkast toespreken om een bestelling te plaatsen of een recept op te zoeken. LG maakt daarbij gebruik van Alexa, de spraaktechnologie die de Amazon Echo aanstuurt. Bestellen doet die LG-koelkast dan ook uiteraard bij Amazon Fresh.
Online shoppen
Niet alleen koelkasten worden slim: ook de pedaalemmer is niet meer wat hij geweest is. GeniCan is een slimme vuilnisbak die verbonden is met het Amazon Dash bestelsysteem. Producten die je wil bijbestellen wanneer je de laatste verpakking weggooit, kun je toevoegen aan je boodschappenlijstje door ze te scannen of via spraaktechnologie.
Ja, Alexa is overal (ook in Antwerpen trouwens, want we hebben zo’n Echo op kantoor staan, al gebruiken we hem vooral als radiotoestel…) en maakt online shoppen nog makkelijker voor consumenten. Retailers hebben er dan ook belang bij om de ontwikkelingen op de voet te volgen en mee op de trein te springen. Tenzij ze die ontwikkelingen zelf vorm geven, zoals Amazon…
Robots
Een andere hype zijn de robots die in staat zijn om shoppers bij te staan met behulp van artificiële intelligentie. We kennen al Pepper, de robot die werd uitgetest door onder andere Pizza Hut en Carrefour; of WiiGo, de robot die shoppers bij Auchan helpt bij het dragen van de boodschappen.
Een nieuwkomer is Hease, een Franse robot die artificiële intelligentie gebruikt om het contact aan te gaan met shoppers. Hij kan klanten ontvangen, informeren, de weg wijzen, barcodes en klantenkaarten lezen om productinformatie te geven of om coupons te bezorgen… Shoppers zouden veel sneller een interactie aangaan met een robot die menselijke trekjes heeft, dan met een statische interactieve zuil, blijkt uit tests van Hease Robotics.