Kofferproducent Samsonite wil de komende vier jaar zijn omzet verdubbelen. In dat opzicht kadert de overname van de Amerikaanse branchegenoot Tumi Holdings, waarvoor Samsonite 1,8 miljard dollar (1,6 miljard euro) neertelde.
Groei in nieuwe categorieën
Samsonite groeide de voorbije jaren al flink, maar CEO Ramesh Tainwala is nog niet van plan om de teugels te vieren. Het doel is om tegen 2020 een omzet te halen van 5 miljard dollar (4,4 miljard euro). Dat is meer dan een verdubbeling van de jaaromzet in 2015. Om het doel te bereiken, moet Samsonite de komende vier jaar steeds een groei kennen van 12 tot 14%. Tainwala wil daar in slagen door marktaandeel te winnen in categorieën waar het momenteel nog niet tot de top behoort.
Tainwala rekent daarbij vooral op een sterke groei van de middenklasse in India en op de stijging van de online verkopen. Daarnaast moet het jonge publiek een goede klant worden, vanwege hun groeiende interesse in reizen. “De wereldorganisatie voor toerisme verwacht dat de sector de komende vijf jaar jaarlijks met 5 tot 6% zal blijven groeien. Ook al omdat jonge mensen niet meer in de eerste plaats aan het bezitten van een huis of een wagen denken, maar vooral willen reizen”, zegt Tainwala aan de Indian Economic Times.
“Als we die strategie kunnen voortzetten, dan zullen we ons doel halen. Ook rugzakken en aktentassen moeten bijdragen tot de verdere groei. En natuurlijk is ook onlineverkoop belangrijk. Nu is die goed voor 6% van onze globale omzet, maar ik verwacht dat dit percentage de komende drie à vijf jaar kan stijgen tot 25%.”