Groeiende markt voor buurtwinkels
Sainsbury’s heeft momenteel al ongeveer 750 kleinere gemakswinkels, maar die zijn toch nog bijna drie keer groter dan het nieuwe concept. In de microwinkels zal dan ook maar plaats zijn voor een duizendtal producten, zoals brood, salades, sushi, vlees en klaargemaakte maaltijden. Alles is gericht op een snelle hap: er zullen bijvoorbeeld geen schoonmaakproducten te vinden zijn.
De eerste microwinkel opende nog maar pas zijn deuren, maar de volgende twee filialen zullen binnenkort al hun opwachting maken. Met het nieuwe concept probeert Sainsbury’s in te spelen op het veranderende gedrag van de consument, die steeds vaker zijn weg naar de kleinere buurtwinkels vindt. Daar moet de verkoop volgens het Institute of Grocery Distribution de komende vijf jaar met 17% stijgen, terwijl er bij de grote winkels een daling zal zijn van 2,9%.
Ook in grote winkels probeert Sainsbury’s in te spelen op die trend: bepaalde segmenten, zoals de bakkerij en meeneemmaaltijden, zijn in zes winkels vooraan geplaatst. Zo kunnen klanten dat stuk gebruiken als een soort gemakswinkel en moeten ze dus niet heel de winkel door als ze gehaast zijn.