Vijfde meer in december
In de maand december werden welgeteld 32.741 nieuwe auto’s ingeschreven, zo melden automobielfederatie Febiac en de FOD Mobiliteit en Vervoer. In vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder is dat een forse toename met liefst 21%.
Sinds de maand juni 2015 klimmen de inschrijvingscijfers stelselmatig, een toename die nog versnelde sinds november (+22 procent), in de aanloop naar de nieuwe “groenere” autofiscaliteit in Vlaanderen. Uiteindelijk klokte de verkoop over het hele jaar af op exact 501.066 nieuwe auto’s, of 3,8 procent meer dan in 2014.
Renault stootte het felgeplaagde Volkswagen van de eerste plaats in de hitparade van best verkochte merken. Vorig jaar werden in België 50.040 nieuwe Renaults ingeschreven (+13,44%), goed voor een marktaandeel van 10%. Volkswagen strandde op 47.780 inschrijvingen (-2,7%) en een marktaandeel van 9,5%. Op drie prijkt BMW, dat met 37.238 stuks (+16,3%) twee plaatsen beter doet dan in 2014. Na de drie koplopers volgen respectievelijk Peugeot, Opel, Audi, Mercedes, Citroën, Ford en Hyundai.
Groei voor alle categorieën (inclusief de files)
Opvallend: alle voertuigcategorieën deden het in 2015 beter dan het jaar voordien. De markt van de lichte bedrijfsvoertuigen (minder dan 3,5 ton) kende een stijging met 15% tot 61.208 inschrijvingen. Bij de zware bedrijfsvoertuigen tot 16 ton bedroeg de groei 0,9% (1.508 stuks) en bij die van meer dan 16 ton was er een stijging met 8% tot 6.819 stuks.
Maar veruit de sterkste stijger is de markt van de bromfietsen. Die kende vorig jaar een toename met bijna de helft (+46%) en klokte af op 13.015 stuks. Er reden ook 4% meer motorfietsen de showrooms buiten: 22.922 om precies te zijn.
“Het aansterkende consumentenvertrouwen, de zeer interessante krediettarieven en de lage olieprijs zouden samen met de nog steeds groeiende nood aan mobiliteit van personen en goederen, de markt moeten versterken”, klinkt het bij Febiac, dat voor 2016 inschrijvingscijfers verwacht die de resultaten van 2015 licht overtreffen. “Dit ondanks de aanhoudende economische moeilijkheden waarmee zowel grote internationale als bepaalde Europese markten nog steeds kampen.”
Al heeft die groei ook een keerzijde, zo blijkt dan weer uit de filebarometer van Touring Mobilis. Het aantal structurele files in ons land heeft in 2015 de vorige records verpulverd. Gedurende meer dan 1.200 uur – dat zijn 50 volle dagen – stond er in België meer dan 100 kilometer file. Tijdens 46 dagen ging de filelengte zelfs boven de 300 kilometer en 7 keer stond er op onze wegen meer dan 400 kilometer file.