Centraal registratiepunt doet inschrijvingen pieken
Sinds 1 juli heeft ons land een centraal registratiepunt voor al wie niet langer commerciële telefoontjes wil krijgen. De lancering van de website bel-me-niet-meer.be heeft het aantal registraties flink doen stijgen, zo meldt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V): in juli was er een forse piek met 88.854 nieuwe inschrijvingen, in augustus kwamen er daar nog eens 52.992 bij. Dat bracht het totaal op 723.633 consumenten.
Opvallend is dat de mannen met 70% van de inschrijvingen zwaar oververtegenwoordigd zijn op de lijst, terwijl ook meer dan de helft van de inschrijvingen (53% om precies te zijn) uit Wallonië komt. Een derde (34%) is afkomstig uit Vlaanderen en een tiende (9%) uit Brussel.
“Kostenbesparing voor ondernemingen”
“De oprichting van één centraal registratiepunt maakt de registratie efficiënter, niet alleen voor de consument, maar ook voor de ondernemingen die aan telefonische ‘direct marketing’ doen”, zegt Kris Peeters. “Zij kunnen nu met zekerheid – dat is trouwens een verplichting – op één plaats nagaan of een abonnee via de telefoon gecontacteerd mag worden om commerciële redenen. Dit is een administratieve vereenvoudiging én een kostenbesparing voor de ondernemingen.”
De nieuwe lijst vervangt de vrijwillige ‘bel-me-niet-meer’-lijst van de BDMA, de Belgian Direct Marketing Association. Die lijst werd trouwens ook maar gebruikt door slechts 11 van de 50 telefoonoperatoren die in ons land actief zijn.