De 15de Dag van De Kringwinkel lokte zaterdag meer dan 45.000 bezoekers naar de 134 Kringwinkels: dat zijn er 5% meer in vergelijking met de vorige editie.
Dubbel zoveel als op gewone zaterdag
Het thema van dit jaar was ‘Kom de Kringwinkel beleven en ontdekken in al zijn aspecten’. Bezoekers konden er ontdekken hoe kleding, meubels en andere spullen een tweede leven krijgen en daarnaast had elke Kringwinkel een eigen programma vol acties uitgewerkt. Een succesformule, zo bleek, want de 134 Kringwinkels mochten zo’n 45.000 bezoekers verwelkomen. Dat waren er ruim twee keer zoveel als op een gewone zaterdag.
“Kringen zit al langer in de lift. Door bij ons te kopen doet niet alleen het milieu een goede zaak, ook onze portemonnee vaart er wel bij. Bovendien worden zo kansen gecreëerd voor mensen die op de gewone arbeidsmarkt moeilijk aan een job geraken”, zegt Marleen Vos van KOMOSIE, de vzw die de Kringwinkels in ons land overkoepelt. De Kringwinkels bieden een job, een opleiding en een toekomstperspectief aan 5.353 mensen die, om uiteenlopende redenen, weinig of geen kansen krijgen op de gewone arbeidsmarkt.
De 134 Kringwinkels kregen vorig jaar 5,6 miljoen klanten over de vloer, goed voor een stijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder. De omzet steeg toen met 6% naar 48,16 miljoen euro.