Al Rode Duivels wat de klok slaat
De WK-gekte slaat volop toe in ons land en ook in de supermarkten valt er niet langer aan te ontkomen: “Op dit moment worden er in de supermarkten 100 tot 150 artikels aangeboden die WK-gekleurd zijn“, zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be (een onderdeel van Unizo).
“En het strafste nog komen: in de maand mei zullen folders het tempo van introducties op de winkelvloer drastisch opvoeren. Het is eigenlijk nu pas dat de meeste WK gerelateerde producten worden aangeleverd in de winkels. Zelfs de vers-rayon zal er niet aan ontsnappen.”
30 tot 80 miljoen euro door “Oranjegekte”
Bij onze noorderburen maakte het Economisch Bureau van de ING bekend dat Nederlandse supermarkten tijdens het WK, afhankelijk van het succes van het Nederlands elftal, een extra omzet van 30 tot 80 miljoen euro kunnen genereren. Vallen de prestaties van Oranje tegen, dan kunnen de supermarkten echter ook verlies lijden op de gemaakte marketingkosten en eventuele derving van onverkochte producten, aldus de ING-economen.
Als de Belgische supermarkten een gelijkaardige commerciële impact zouden ondervinden, dan wacht hen een extra omzet van 35 miljoen euro, zo becijferde Buurtsuper.be, gebruik makend van een soortgelijke methodologie als die van ING. “Gelet op het feit dat de hype rond de Rode Duivels momenteel veel harder woedt dan de Oranjegekte bij onze noorderburen, is dit nog een voorzichtige raming“, klinkt het optimistisch.
Rode Duivels zijn ‘beschermd merk’
Toch maant de Unizo-organisatie de (buurt)supermarkten ook aan tot voorzichtigheid. “Sommige uitbaters zullen naar aanleiding van de voetbalwedstrijden met de Belgen heuse Braziliaanse buurtfeesten organiseren. Zij moeten hierbij toch enige voorzichtigheid aan de dag leggen, want de Belgische Voetbalbond heeft exclusieve sponsorcontracten afgesloten waardoor al te enthousiaste organisatoren van dergelijke events wel eens een dure rekening kunnen krijgen“, aldus nog Luc Ardies.
De voetbalbond beschouwt de Rode Duivels namelijk als een beschermd merk en stelt dat er steeds toestemming moet worden gevraagd om die merknaam te mogen gebruiken. Een heel juridisch kluwen, ondervond de voorbije maanden een uitgever die een voetbalfotoboek had uitgebracht met een foto van de Rode Duivels op de cover. En zelfs de Vlaamse schlagerzanger Garry Hagger moest zijn plannen voor een WK-lied afvoeren, want de Bond had een deal gesloten met Stromae.