De Duitse start-upinvesteerder Rocket Internet deed het verrassend goed in de eerste helft van het jaar. Voor het eerst steeg de winst boven een half miljard euro.
Winst verdubbeld
Rocket Internet boekte in de eerste zes maanden van het jaar een nettowinst van 547,5 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 296,6 miljoen euro.
De belangrijkste participaties van de investeerder presteerden dan ook sterk. Global Fashion Group, sinds juli genoteerd op de beurs, zag de omzet toenemen met 16% tot 603 miljoen euro, terwijl meubelaanbieder Home24 een omzetstijging boekte van 19% in de eerste helft van het jaar.
Bij het Afrikaanse e-commerceplatform Jumia steeg het bruto handelsvolume dan weer tot 521 miljoen euro. In dezelfde periode nam de omzet er met liefst 96% toe.
Klaarstomen voor de beurs
“De eerste zes maanden zijn een goed begin van het jaar geweest”, zegt Oliver Samwer, oprichter en CEO van Rocket Internet. Sinds begin 2018 heeft het bedrijf al in 15 nieuwe internetbedrijven geïnvesteerd.
Rocket Internet begeleidt en investeert in internet- en technologiebedrijven. Veel van de start-ups waarin het al investeerde, noteren inmiddels op de beurs. Zo bracht het bedrijf vorig jaar de onlinemeubelwinkels Westwing en Home24 naar de beurs, wat het eerder ook al deed met HelloFresh. Overigens verkocht Rocket Internet intussen al zijn aandelen van de maaltijdboxbezorger.