Rituals heeft de eerste RetailDetail Award in de wacht gesleept: meer dan 750 retailers en sectorgenoten hebben het merk op een bomvolle RetailDetail Night 2018 tot retailer van 2018 verkozen.
Wie zoet was kreeg lekkers, wie stout was de roe
“Kijk even naar links, kijk even naar rechts, want één van jullie zit hier volgend jaar niet meer”. Die cynische woorden van Gino Van Ossel op zijn wederom weergaloos – en minstens even meedogenloos – jaaroverzicht op de RetailDetail Night 2018 gelden alvast niet voor de vele gelukkigen die een prijs in ontvangst mochten nemen op het tot de nok gevulde retailfeest.
De Nederlanders van Rituals kaapten alvast de eerste RetailDetail Award voor dé retailer van 2018 weg, voor de neus van andere genomineerden Lidl en JUTTU. De 763 aanwezigen in San Marco Village stemden, na de zorgvuldige selectie van een onafhankelijke jury, voor het opmerkelijke groeiverhaal van Rituals. Daarbij speelt de fysieke winkelervaring nog een bijzondere, onderscheidende rol: parel aan de kroon is de gloednieuwe winkel in Wijnegem, internationaal de grootste vestiging tot nu toe met zelfs een meditatieruimte.
Raden van bestuur straks gehalveerd?
Sinterklaas was duidelijk al in het land op 29 november: wie zoet was kreeg lekkers, wie stout was de roe. Ook Media Markt (zijn gouden actiefolder mag zich voortaan de Folder van het Jaar noemen), Lidl, Colruyt, Torfs en nog veel meer uitblinkenders vielen immers in de prijzen. Voor de rest was het bij tijd en stond even slikken op de RetailDetail Night dit jaar: noch ‘sint’ Gino, noch de Nederlandse futurist en trendwatcher Richard van Hooijdonk wonden er veel doekjes om en benadrukten dat er nog heel veel werk aan de winkel is, ook in 2019.
Verder vooruitdenken is dan ook de overheersende boodschap: retailers moeten dringend leren de structurele problemen aanpakken, als het van Gino Van Ossel afhangt, terwijl Richard van Hooijdonk meteen de helft van elke raad van bestuur de straat op flikkert en verplicht vervangt door 25-jarigen. ‘Reverse mentoring’ heet dat.
Klaarmaken voor de winterslaap zit er inderdaad niet bij, zeker niet voor wie ook nog eens alle goeie raad van de verschillende voorprogramma’s erbij neemt… Gelukkig viel al dat nieuws zeker niet op een lege maag en bereidt RetailDetail ook volop een nog ‘new & improved’ versie van kenniscentrum retailhub voor!