De Zwitserse luxegroep Richemont heeft opnieuw een winstwaarschuwing uitgestuurd, omdat de sector van luxehorloges ook in de eerste helft van het nieuwe boekjaar stagneert. De omzet van het bedrijf kreeg dan ook al een flinke klap.
Ongunstig klimaat
Richemont, het moederbedrijf van merken als Cartier, Montblanc en Chloé, zag zijn omzet in de eerste vijf maanden van zijn boekjaar terugvallen met 14%. Voor de eerste helft van het jaar verwacht het nu een operationelewinstdaling van 45%.
”Wij zijn van mening dat het huidige ongunstige klimaat als geheel zich niet op korte termijn zal herstellen”, stelt het bedrijf in een bericht. Het heeft immers last van slechte resultaten in Europa en voornamelijk Frankrijk, waar er minder toerisme is na de terroristische aanslagen.
In continentaal China en Zuid-Korea was er wel sprake van groei, maar in Hongkong en Macau blijft de luxesector het moeilijk hebben. Ook in Japan viel de omzet terug vanwege een sterke yen, die drukt op de uitgaven van toeristen.
In Noord- en Zuid-Amerika was er ook een omzetdaling, maar die was minder scherp dan in andere regio’s. In het Verenigd Koninkrijk was er zelfs sprake van groei, vanwege de verzwakte positie van de lokale munt.