Het Zwitserse luxeconcern Richemont heeft er opnieuw een sterk kwartaal opzitten. Met uitzondering van Japan en Hongkong was er overal groei.
Juwelen als groeimotor
In het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar realiseerde Richemont een totale omzet van 4,16 miljard euro, een stijging van 6,1% (4% bij constante wisselkoersen). Het concern deed het vooral erg goed in Europa (+9%) en Noord- en Zuid-Amerika (+5%). In Japan daalden de opbrengsten met 7%, maar door gunstige wisselkoerseffecten bleef de schade uiteindelijk beperkt. Richemont schrijft de mindere prestaties in het land toe aan teruglopende toeristenbestedingen en een btw-verhoging in oktober.
Het retailsegment groeide met 5% (zowel offline als online), ondanks een negatieve impact van tijdelijke winkelsluitingen in Hongkong. Vooral de groei in China was opmerkelijk. In de Verenigde Staten draaide de online verkoop dan weer erg goed. De groothandelsactiviteiten bleven achter bij de retail en namen met ‘slechts’ 2% toe.
Juwelen blijven niet alleen de grootse business voor Richemont, maar ook de snelste groeier. Het luxeconcern haalt meer dan de helft van zijn omzet uit juwelen. In het voorbije kwartaal steeg de omzet van Cartier, Van Cleef & Arpels en Buccellati opnieuw met 6%.