2020 werd gekenmerkt door een online explosie: e-commerce in non-food groeide met 75% over de hele Benelux, food zelfs met 142%. Toch werd het lokale aspect belangrijker dan ooit, net als het belang van goede buren.
186% meer online food
E-commerce nam vorig jaar een ongezien hoge vlucht: door de coronacrisis zagen non-foodretailers in de Benelux hun online omzet bijna driekwart stijgen (74,5%), terwijl foodretailers online zelfs 142% meer verkochten. Vooral de schuchtere Belgen gingen overstag tijdens de lockdowns en bestelden liefst 186% meer voeding online, tegenover een stijging van nog 92% voor non-food.
Liefst 7 op de 10 klanten kocht voor het eerst online, meent RetailSonar op basis van de verkoopdata van zo’n 650 winkellocaties in België en Nederland. Tijdens de eerste lockdown was vooral thuisbezorging in de lift, maar in de tweede lockdown was click-en-collect opvallend genoeg de grootste groeier.
Dat laatste blijkt ook uit het erg sterke “halo-effect” afgelopen jaar: zo goed als alle locaties (98,5%) zagen de online omzet extra hard stijgen in de buurt van hun fysieke winkels. De aanwezigheid van een fysieke winkel biedt typisch vertrouwen en vertrouwdheid, waarden die des te belangrijk zijn in crisistijden. Het betekent ook dat mensen nog steeds kochten bij de fysieke handelaars in hun buurt, maar dan digitaal.
Steden derde minder
“Klanten gaven massaal gehoor aan de #kooplokaal- en #blijfthuis-oproepen”, ziet RetailSonar, waardoor de winkels in kleine gemeenten (die het nochtans al jaren moeilijk hebben) hun omzet met 12,5% zagen stijgen. Het ontraden van funshoppen en openbaar transport zorgde er ook voor dat winkels in de periferie – meestal met parking – 6% meer verkochten.
Omgekeerd verloren de grote stadscentra en shoppingcentra, traditioneel de koplopers in omzetten én huurprijzen, hun pluimen. Gemiddeld verloren de grote steden in 2020 32% van hun omzet, winkelcentra 29%. De rol van Amsterdam en Antwerpen als shopbestemming voor consumenten uit omliggende gebieden halveerde bijna (45%).
Liefst naast de apotheek
Net door het runshoppen en de nood aan gemak, werkte goed omgeven zijn door de juiste buren eveneens bijzonder strategisch vorig jaar. Heb je een winkel naast een supermarkt of apotheek? Dan steeg de omzet gemiddeld met 9%. Wie afhankelijk is van kantoorpersoneel of openbaar vervoer had in coronatijden het meeste pech en zag de omzet tot 93% zakken.
Die gevolgen kunnen zich echter nog lange tijd laten voelen, merkt RetailSonar op, als mensen voortaan meer van thuis zullen werken. 15% van de bureauwerkers deed bijvoorbeeld boodschappen in de buurt van kantoor, dus wat zal de mogelijk blijvende impact zijn op supermarkten in de binnensteden? Het wordt in ieder geval nog een spannend jaar voor de sector.