Klantenkaarten en smartphoneapps bezorgen winkeliers een schat aan data, maar hoe vertaal je die informatie naar bruikbare inzichten? Artificiële intelligentie to the rescue: een nieuwe opleiding zet retailers op weg met marketingtechnologie.
Marketeer van morgen
“Tijdens onze werkveldcommissies, waarbij we als hogeschool rond de tafel zitten met mensen actief op de werkvloer, horen we steeds vaker dat er een grote vraag is naar marketeers die de brug moeten kunnen slaan tussen marketing en het gebruik van data. Retailers vergaren ontzettend veel informatie via klantenkaarten en smartphones, maar weten te weinig hoe ze die kunnen aanboren. Daar willen wij in deze vorming een antwoord op bieden,” zegt Katrien Meert, opleidingshoofd Marketing aan HOGENT.
Het opleidingshuis Marketing van HOGENT start daarom in januari ‘23 met het gloednieuwe navormingstraject Data en AI in marketing. De doelgroep? Alle marketeers die efficiënt gebruik willen maken van data en artificiële intelligentie om meer inzicht te krijgen in klantenbehoeften. HOGENT maakt er een punt van de deelnemers in tien sessies voldoende wegwijs en vertrouwd te maken met deze materie om zelf de eerste stappen te zetten in de praktijk.
“Kennis en gebruik van technologie is onmisbaar voor de marketeer van morgen. Klanten eisen almaar vaker een gepersonaliseerde aanpak. Net daar kan je als marketeer met het gebruik van artificiële intelligentie het verschil maken. Door middel van een algoritme op basis van bijvoorbeeld aankoophistorieken en surf- of zoekgedrag kun je de kwaliteit van klanteninteracties verhogen en de kans op conversie of aankoop merkelijk laten toenemen. Dat kan tegenwoordig steeds vlotter door middel van gebruiksvriendelijke marketingtechnologieën afgestemd op jouw profiel.”
Gepersonaliseerde aanpak
Data worden alom verzameld, maar ze worden te weinig gebruikt om te helpen bij het oplossen van maatschappelijke problemen, zoals bijvoorbeeld de dalende koopkracht.
“Die zet onder meer de retailmarkt zwaar onder druk: stijgende prijzen gecombineerd met stijgende verwachtingen van klanten. Dit alles drukt op de rentabiliteit. Hoe komt het dat retailers, die vaak op een gigantische berg klantendata zitten, deze trend moeilijk kunnen counteren? Vasthouden aan concurrentiële prijzen in een markt waar alles duurder wordt, is een uitdaging. Toch kan er aan de hand van klantendata, die via een AI-model worden geanalyseerd, een gepersonaliseerde aanpak komen die ervoor zorgt dat de gewenste producten aan de gewenste prijs bij de juiste klant terechtkomen, en dat hoeft niet altijd bij iedereen de laagste prijs te zijn.”
‘Martech’
Artificiële intelligentie helpt om diepgaande klantinzichten te verwerven, de kwaliteit van de interacties met de klant te verhogen en de volgende stap van de klant beter te voorspellen. Zonder AI zou het veel te tijdrovend zijn, of zelfs onmogelijk, om zulke inzichten te bereiken.
“Door die snel evoluerende technologie, groeiende databases, digitale communicatie en e-commerce ligt een nieuwe rol weggelegd voor marketeers. De combinatie van innovatieve marketingmethoden en hoogtechnologische tools leidde tot het ontstaan van martech. De voorbije jaren kende martech een enorme groei omdat het inspeelt op de vraag hoe marketeers technologie kunnen inzetten om te voldoen aan de behoeften van consumenten en om het verschil te maken in de toekomst.”
Katrien Meert benadrukt dat deze vormingsreeks absoluut geen computermasterclass in AI is. “Als marketeer hoef je geen letter programmeercode te kennen om AI te kunnen toepassen. AI is vandaag geen futuristische buzz meer, wel behapbare materie voor marketeers.”
Marketing automation tools
Gedurende de tien donderdagnamiddagen van het navormingstraject krijgen de cursisten een breed pallet voorgeschoteld.
“We starten bij de basics van data: wat je ermee kan doen en hoe je er ethisch mee kan omgaan. Daarna volgen de marketing toepassingen: up-selling, cross-selling en next best offer calculaties om er maar enkele te noemen. Verder wordt ook getoond hoe ermee gerapporteerd kan worden en wat de rol hierbij is van marketing automation tools. Cursisten leren de belangrijkste AI-modellen en trainingstechnieken in marketing kennen en weten wat er kan toegepast worden om het klantentraject te verbeteren: automatische inhoud, automatiseren van de klantenservice, voorspellen van consumentengedrag, slimme productaanbevelingen, dynamisch en doelgericht adverteren …. Stap voor stap verkennen ze op een praktijkgerichte wijze het landschap.”
Praktijkgerichte cases
Voor deze vormingsreeks werkt HOGENT samen met addData, een onderdeel van de groep Customer Collective met o.a. ook The House of Marketing. De lessen worden door docenten van addData gegeven, aangevuld met gastsprekers uit het werkveld. Naast theoretische momenten wordt er ruim plaats gemaakt voor praktijkgerichte cases waarbij deelnemers hun eigen vraagstukken mogen meebrengen en door experten hierin begeleid worden.