Betekent een digitale kerst ook dat ongezien veel cadeautjes straks terug worden gestuurd? Aangezien de voorbij weken massaal online werd gekocht, zetten Amerikaanse retailers zich alvast schrap voor een vloedgolf aan retours.
Hoger retourpercentage
De Amerikaanse retailfederatie schat de kerstverkopen dit jaar op 767 miljard dollar (627 miljard euro), ruim 5% hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Er is echter een grote ‘maar’: ongeveer 13% daarvan, of 101 miljard dollar (83 miljard euro) aan goederen, zal volgens de handelsfederatie worden teruggestuurd, meldt Reuters.
Mogelijk komt het aantal retours nog een stuk hoger uit, want heel wat shoppers kochten hun cadeaus dit jaar online, uit angst voor het coronavirus. Traditioneel ligt het retourpercentage van op het internet bestelde goederen veel hoger.
Het retourpercentage voor kleding in de fysieke winkel is 5 à 8%, terwijl het online ongeveer 30% bedraagt, zegt Rob Zomok, president wereldwijde operaties bij Inmar Intelligence, een onderneming die jaarlijks ongeveer 600 miljoen retours voor de detailhandel en e-commerce verwerkt. Daardoor ligt het retourpercentage dit jaar beduidend hoger.
Proces vereenvoudigen
Er is dus veel druk om het retourproces zo efficiënt mogelijk te maken. Zo werken onder meer Walmart en Target Corp met servicepunten van FedEx en UPS, zodat klanten zich niet naar de winkels hoeven te begeven. Anderen hebben dan weer speciale afhaalpunten opgezet in de buitenlucht, omdat de winkels gesloten zijn of omdat er slechts een beperkt aantal klanten is toegelaten.
De winkelcentra Mall of America en Simon Property Group hebben dan weer Narvar, een leverancier van retourbeheersystemen, onder de arm genomen om te voorkomen dat klanten retouretiketten hoeven af te drukken voor pakketten die ze afgeven. Een groot aantal retailers, waaronder Amazon en Macy’s, heeft ook al de retourtermijn verlengd waarbinnen klanten items mogen terugsturen.