Het is alle hens aan dek bij bol.com: niet alleen komt de eindejaarsdrukte eraan, volgend jaar gaat de webretailer ook van start in Wallonië. Toch vindt Sacha Buyck, manager van bol.com België, nog de tijd om te komen spreken op de RetailDetail Night 2019.
Maandenlang klaar voor de feestdagen
Voor bol.com zijn het drukke tijden: net als rivaal Amazon een eigen Nederlandse webshop opent, zet de “winkel van ons allemaal” zich schrap om zelf naar Franstalig België te trekken. Ook komt de zo belangrijke eindejaarperiode eraan, een drukte waarop bol.com zich al maanden voorbereidt. “De eerste inschattingen worden al maanden voor de start van de feestdagendrukte gedeeld. Ieder jaar wordt het drukker en online winkelen is populairder dan ooit”, ziet Buyck.
Om de drukte aan te kunnen, zet bol.com in op een spreiding van de leveringen. “Klanten hebben bij ons sowieso de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer ze hun pakketje ontvangen, dat kan dus ook een dag of meerdere dagen later zijn omdat dat voor de klant beter uitkomt en de levering niet urgent is. Die mogelijkheid delen we met onze klanten als ze bij ons bestellen. Op deze manier creëren we nog iets meer tijd in de avond om feestdagenbestellingen te verwerken en ze mee te geven aan de vervoerder, zodat de kans op tijdig leveren nog groter is. Ook kunnen we besluiten om de klanten die in de ochtend bestellen in plaats van de avond een extra korting aan te bieden.”
Mocht er in de feestdagenperiode toch sprake zijn van nog meer drukte dan voorspeld, dan kan het webwarenhuis besluiten om zijn belofte “voor 23.59 uur besteld, morgen in huis” op een avond iets te vervroegen: “Dat bekijken we per dag en productgroep. We vermelden dit dan bij een artikel zodat onze klanten weten waar ze aan toe zijn op het moment van bestellen. Bol.com heeft daarnaast besloten om in 2019 de feestdagen Singles’ Day en Black Friday niet alleen op de feestdag zelf vieren, maar ook gedurende een periode daarvoor. Hierdoor is er meer spreiding in de bestellingen.”
Focus op het partnernetwerk
Op de RetailDetail Night op 28 november legt Buyck zijn toekomstvisie uit: “Het platform is de toekomst van bol.com, dus we zetten daar nu nog steviger op in. De opening van een kantoor in Antwerpen was daarin een belangrijke stap voor België. We hebben daar een vijftiental medewerkers die zich volledig focussen op het ontwikkelen van ons partnernetwerk in België.”
“Bijna één op de twee verstuurde pakketjes van bol.com worden verkocht door onze ondernemers. Binnen nu en twee jaar is dat meer dan helft. Dat biedt veel opportuniteiten om extra omzet te genereren”, legt Buyck uit. Toch hoeft de platformeconomie de klassieke retail in de toekomst niet uit te sluiten: “Als je kijkt naar wat toegevoegde waarde biedt voor de klant, dan zullen er altijd verschillende modellen naast elkaar bestaan.”
“Wij geloven heel hard in samenwerken om op die manier de klantbehoefte optimaal te kunnen invullen. We geloven dan ook dat het platform voor de klassieke retailer een aanvullend verkoopkanaal is, en we zien dat ook terug in de meer dan 20.000 ondernemers die inmiddels met ons samenwerken.” Zo werkt bol.com ook aan nieuwe ‘last mile’-oplossingen: “Een logische vervolgstap zou zijn om alle bezorgmogelijkheden, zoals avond- of zondaglevering, ook aan te bieden voor pakketjes die verkocht worden door een partner. We zullen daar te gepasten tijde over communiceren.”
Samen met Delhaize naar Wallonië
Ook de samenwerking met Delhaize wordt steeds belangrijker voor bol.com, al zijn er geen aanvullende stappen voorzien om het huidige assortiment te verbreden met food. “We zien Delhaize als de specialist in food en bol.com is dat voor non-food. Aan de achterkant werken we natuurlijk wel samen en delen we kennis en kunde. Verder kijken we ook hoe we kunnen samenwerken tijdens onze lancering in Franstalig België in 2020.”
“Samen ondernemen en groeien is ook voor de komende jaren onze missie”, besluit Buyck: “Op ons kantoor hebben we ondertussen honderden partners ontvangen en dus mooie stappen gezet. Het is voor ons heel belangrijk dat we de lokale economie steunen en dat kunnen we heel goed door de deur te openen naar onder andere acht miljoen Nederlandse klanten.”
Klik hier voor meer informatie en voor tickets voor de RetailDetail Night 2019, op 28 november in San Marco Village in Schelle. Opgelet: laatste plaatsen, op = op.