Medewerkers willen weten waar ze terechtkomen. Holle vacaturetermen zoals “teamspirit” en “flexibele werkgever” zeggen weinig, terwijl een beeld meer zegt dan duizend woorden. Geef (potentiële) werknemers daarom een visuele inkijk, bepleit 3-DEE.
Binnenkijken in de organisatie
Quasi elke vacature heeft dezelfde structuur en gebruikt dezelfde vage termen. Nochtans zijn de belangrijkste factoren voor mensen om een job al dan niet aan te nemen, elementen zoals bedrijfscultuur, werkzekerheid, de collega’s, … – allemaal informatie die juist niet in een vacature staat.
Zeker de jongere generaties willen zich bovendien concreet kunnen inbeelden waar ze terechtkomen. Letterlijk: als YouTube- en TikTok-generaties zijn ze zeer visueel ingesteld. 3-DEE specialiseert zich daarom in het creëren van virtuele tours voor bedrijven. Deze interactieve tours zijn ontworpen om (potentiële) werknemers een unieke inkijk te geven in de bedrijfscultuur, werkomgeving en de mensen achter de organisatie.
Sinds de naweeën van de coronapandemie legt 3-DEE zich toe op het helpen aantrekken en behouden van talent met een innovatieve oplossing die verder gaat dan de standaard wervingsstrategieën. Op het RetailDetail HR & People Congress vertelt Sophia Huybrechts hoe en waarom transparantie en authenticiteit zo belangrijk zijn in het wervingsproces.
Beeld bij woord voegen
“Je kan als toekomstige werknemer eigenlijk al op voorhand door het bedrijf wandelen en je zo niet alleen fysiek aanwezig voelen, maar op een soort van ontdekkingstocht gaan en het bedrijf leren kennen”, legt oprichtster Huybrechts uit. In de tour integreert 3-DEE ook testimonials van collega’s, video’s en tekstjes. “Als je maandelijks een teamactiviteit organiseert, bijvoorbeeld, kan je dat zo ook effectief visueel maken.”
De implementatie van virtuele tours gaat echter verder dan alleen het wervingsproces. 3-DEE benadrukt het belang van een gestructureerde onboarding voor nieuwe medewerkers. Die kan aanzienlijk bijdragen aan het behoud van talent door nieuwe werknemers vanaf dag één te betrekken en te informeren. De virtuele tours kunnen worden uitgebreid met modules die praktische informatie bevatten, van een ‘pathfinder’ die de weg naar vergaderruimtes wijst tot zelfs de werking van de printer, maar ook bedrijfsspecifieke procedures en waarden. Afhankelijk van de doelgroepen kunnen de interactieve tours verder worden gepersonaliseerd.
Technologie maakt persoonlijker
In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds competitiever wordt, illustreren de virtuele tours van 3-DEE hoe technologie kan worden ingezet om de HR-ervaring te verrijken en te personaliseren. Ironisch genoeg wil de technologie bedrijven net menselijker maken, met een meer persoonlijke en interactieve benadering.
“We focussen heel erg op het persoonlijke aspect. Ook in de tours vinden we het heel belangrijk dat je je gezicht toont. Een goeie manier is testimonials van collega’s te integreren, zodat je enerzijds een gezicht op een bedrijf kan plakken en waarin sollicitanten zich anderzijds in kunnen herkennen. Het is helemaal tof als die mensen dan ook bereikbaar zijn om bijvoorbeeld vragen aan te stellen, bijvoorbeeld via een link naar hun LinkedIn-pagina waar je als sollicitant op een neutrale plek meer informatie kan vragen.”
Aangezien het zo personaliseerbaar is, zijn de tours ook multi-inzetbaar. Van bredere ‘employer branding’ op sociale media tot onboarding op het hoofdkantoor en sales in de winkels, 3-DEE bekijkt met de klant mee hoe er gecommuniceerd kan worden. “In de marketingstijl van het bedrijf maken we mee een communicatieplan op. De droge vacaturetekst delen op LinkedIn met de oproep ‘wie wordt onze nieuwe collega’ maakt immers weinig indruk in al het onlinerumoer. En je kan die tours eigenlijk overal en voor alles inzetten, dat maakt ze zo handig.”
Ontdek er alles over op het HR & People Congress van RetailDetail, op 6 juni in Antwerpen. Die dag spreken ook onder andere Thomas Geuken van het Copenhagen Institute for Future Studies over leiderschap, Julie Van der Heyden van Delhaize over werknemersbetrokkenheid en Tine Vandaele van La Lorraine Bakery Group over employer branding.