Telt jouw team ook af naar maandag? Straks misschien wel, want ‘employee wellbeing’-consultant Ann De Bisschop zorgt op het eerste RetailDetail HR & People Congress voor de juiste groeimindset, zowel bij retailmedewerkers als bij hun leidinggevenden.
Welzijn, geen zachte materie
“Wellbeing is meer dan een mand fruit en een yogales per week.” Ann De Bisschop kan het weten want ze was 15 jaar lang commercieel directeur bij DPG Media alvorens er de eerste ‘wellbeing director’ te worden. “Ik was officieus al de moederkloek van het bedrijf, maar nadat ik zelf de effecten van stress heb ervaren, wilde ik – proactief – zorgen dat de 1500 andere mensen in het bedrijf niet hetzelfde overkomt.”
Proactief is het sleutelwoord, beklemtoont De Bisschop. Zij is nu wellbeing consultant, keynote spreker en auteur van twee boeken over medewerkerswelzijn. “Ik heb ervoor gezorgd dat de wekelijkse directiemeeting bij DPG Media altijd begon met als eerste vraag: hoe staat het met het welzijn van de medewerkers? Dat betekent wel dat je een echt jaarplan en beleid nodig hebt, met KPI’s en een traject rond juist leiderschap.”
De Bisschop komt niet uit de ‘zachte’ sector en ‘employee wellbeing’ is dat volgens haar ook niet. “In grote organisaties is het een full-time job. Maar ook in kleinere bedrijven geloof ik dat je altijd een ‘dedicated’ verantwoordelijke nodig hebt. Het is niet iets wat de HR-verantwoordelijke er zo eventjes voor 10% bij kan nemen.”
Medewerkers zijn het uithangbord
Waarom medewerkerswelzijn zo belangrijk is? “Zoals Simon Sinek zegt: ‘customers will never love a company until the employees love it first’. Je moet eerst investeren in de medewerkers vooraleer je kan investeren in klantgerichtheid. Zeker in de huidige ‘war for talent’ zal een welzijnsbeleid het verschil maken. Denk bijvoorbeeld maar aan hybride werken. Flexibiliteit is de nieuwe realiteit. Als je halsstarrig vasthoudt aan het oude gaan mensen weglopen.”
Ook om de juiste nieuwe mensen aan te trekken, is het heel belangrijk dat medewerkers het uithangbord zijn van de organisatie. “Ook als werkgever zou je je ‘net promotor score’ moeten kennen. Er zijn steeds meer bedrijven die bonussen geven als je iemand nieuw aantrekt en verkiezingen als ‘great place to work’ en ‘werkgever van het jaar’ hebben zeker hun waarde, omdat het een soort kwaliteitslabels zijn van de medewerkers zelf uit.”
De retail kent typisch een hoog personeelsverloop. Wat valt daaraan te doen? De Bisschop begint bij het ABC van autonomie, ‘belonging’ en competenties. “Die B is heel belangrijk: betrek medewerkers in het grote verhaal. Er wordt te vaak te weinig gecommuniceerd. Terwijl ik ook steeds vraag aan leidinggevenden of ze de competenties van hun mensen kennen. En gebruiken ze die? Doe aan ‘job crafting’: creëer de job aan de hand van de passies en talenten van de medewerker.”
Helpen maakt gelukkig
Leidinggevenden moeten volgens de auteur van Aftellen naar maandag vandaag vooral empathisch zijn. “Je hebt nood aan mensen met een groeimindset. Mensen die zeggen ‘ik kan het nog niet’ in plaats van ‘ik kan het toch niet’. Omring je met positieve mensen en je zal zelf die houding overnemen.”
Hoe de retailjob van de toekomst eruitziet? “Hoe persoonlijker het contact hoe beter. Net in de digitale wereld maak je met de ‘human touch’ het verschil. De kletskassa’s van Jumbo vind ik bijvoorbeeld prachtig, niet alleen voor de klanten maar ook voor de medewerkers die hiervoor kiezen en zo hun sociale competenties kunnen benutten. Mooi meegenomen: als je klanten gelukkig maakt, word je zelf ook gelukkig. Mensen helpen maakt gelukkig, dat is bewezen.”
Het eerste Human Resources & People Congress van RetailDetail gaat op 13/10 door in Antwerpen, met ook Ikea, Lidl, JBC en vele anderen op het podium.