Met Torfs, Xandres, Dille & Kamille, Tonickx, Radial, nexxworks en LDV United krijgt de affiche voor de RetailDetail Days vorm. Retail in het Nieuwe Normaal: dat betekent ook een hybride en coronaveilig event.
Dolle rollercoaster
Wie het netwerken de afgelopen maanden erg gemist heeft, kan in september een stukje van de schade inhalen: de jaarlijkse RetailDetail Day spreiden we dit jaar over twee halve dagen, op 17 en 18 september. Deelnemers kunnen het evenement naar keuze als livestream volgen of fysiek bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. We nemen alle voorzorgen om het gebeuren coronaveilig te laten verlopen. Daardoor is het aantal ‘fysieke’ tickets wel beperkt: snel inschrijven is de boodschap.
Retailers komen op de RetailDetail Days getuigen over de dolle rollercoaster die de uitbraak van het coronavirus en de lockdown dit jaar met zich meebracht – en nog brengt. Hoe hebben ze de lockdown beleefd, het omzetverlies opgevangen, de interne cohesie bewaard? Waar werd de strategie bijgestuurd? Grepen ze kansen om te innoveren? Hoe schikken ze zich naar het ‘Nieuwe Normaal’? Welke verwachtingen koesteren ze voor 2021?
Veerkracht en wendbaarheid
We kunnen u geruststellen: het wordt géén negatief doemverhaal. Veerkracht en wendbaarheid staan centraal. Met Dille & Kamille bijvoorbeeld gaat het beter dan ooit sinds de heropening van de winkels. 2020 wordt voor de retailer dan ook geen rampjaar. CEO Hans Geels zoekt in zijn presentatie samen met u naar verklaringen voor dit onverwachte groeiverhaal.
Inspirerend is ook het verhaal van Xandres: het Belgische modebedrijf toonde zich erg wendbaar door meteen over te schakelen op de productie van mondkapjes. CEO Patrick Desrumaux ziet dat duurzame en lokale kwaliteitsmode meer dan ooit in trek is.
Schoenketen Torfs – actief in een momenteel wel érg turbulent marktsegment – maakte van de coronacrisis gebruik om de band met klanten én medewerkers nog sterker aan te halen. Empathisch communiceren, intern zowel als extern, hoe pak je dat aan? Marketingdirecteur Lise Conix illustreert.
Minder bekend maar niet minder interessant is de case van Tonicks, de Kortrijkse producent van damesmode die de nieuwste trends ongezien snel vertaalt naar de noden en het DNA van retailers en modemerken. Aan het hoofd van het bedrijf staat sinds vorig jaar Lode Van Laere, een ervaren manager die gedurende vier jaar deel uitmaakte van het directieteam van JBC.
Extreem klantcentraal
Voor trendwatcher Rik Vera van nexxworks betekent de coronapandemie het einde van globale waardeketens. In de plaats komen kleine lokale en slimme ecosystemen, die per definitie extreem klantcentraal moeten zijn. Retailers moeten op zoek gaan naar nieuwe vormen van interactie met hun klanten.
Wat betekent de breuklijn die het coronavirus veroorzaakt voor de communicatie van retailers met hun klanten? Welke toon hanteer je, welke boodschap moet nu centraal staan? Een delicate oefening waarin Petra De Roos van het toonaangevende reclamebureau LDV United – met verschillende klanten in de retailsector – u meeneemt.
Dat e-commerce dit jaar een explosieve groei kent, hoeven we u niet meer te vertellen. Het doet alleszins uitkijken naar de visie van Henk-Jan van der Weide van Radial, de succesvolle pakjesdienst die in handen is van bpost.
En uiteraard is de deskundige duiding opnieuw in handen van retailexpert Gino Van Ossel van Vlerick Business School. Ook al is onzekerheid momenteel de enige zekerheid, dit weten we wel: de RetailDetail Days worden niet normaal, ze worden buitengewoon. En dus niet te missen, virtueel of in levende lijve. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!