Hoe haal je het meeste uit je data? Terwijl de digitale marketingwereld zich opmaakt voor een toekomst zonder third-party cookies, zoekt Stitchd op het RetailDetail Congress met de retailers mee naar een betere en persoonlijke klantervaring.
1. Ontwikkel een nieuwe mindset
Data spelen een essentiële rol in marketing, daar is iedereen het inmiddels wel over eens. Maar hoe pak je het aan in de complexe retailsector en zo’n snel veranderende digitale omgeving? Op het RetailDetail Congress geeft Jente De Ridder, co-founder van Stitchd, concrete tips om met datamarketing en personalisatie aan de slag te gaan.
“Onze missie is bedrijven een betere band met klanten op te laten bouwen, en dat doen wij met een team van 25 medewerkers. Retailers kunnen bijvoorbeeld onderzoeken welke campagnes het beste werken op welke kanalen, maar het gaat verder dan dat. Ze kunnen ook kijken naar hoe hun klantenservice wordt ervaren, waar verbetermogelijkheden liggen, hoe klanten zich gedragen op hun website, en hoe ze een persoonlijke ervaring kunnen bieden.”
“We werken op verschillende domeinen. Een daarvan is het herkennen van bezoekers op je website, wat complexer wordt. We helpen met technische oplossingen zoals ’tag management’. Ook adviseren we over campagnevoering en het opbouwen van eigen klantprofielen om te delen met advertentieplatformen. Dit vereist technische integraties en een verandering in mindset, zoals het overtuigen van bezoekers om zich te identificeren op je website en het evalueren van campagnes met een experimentele mindset.”
2. Experimenteer met TikTok
Stitchd werkt al jaren samen met verschillende retailers, zoals Hubo, Torfs en Ici Paris XL. Het bedrijf kent de specifieke uitdagingen voor de retailsector dus ook als geen ander. “Een belangrijke uitdaging is het verdwijnen van cookies en de beperkingen die browsers opleggen aan tracking en advertenties. Er is veel onduidelijkheid over de impact hiervan op retailers. Wij maken onze klanten wegwijs in wat ze kunnen verwachten en welke tactieken ze kunnen gebruiken om de impact te beperken.”
De Ridder begrijpt ook de aanwezige risicoaversie, vooral nu de retailsector uitdagende tijden doormaakt. “Toch missen ze zo kansen. We merken dat retailers vaak vasthouden aan wat bekend is, en terughoudend zijn om te experimenteren met nieuwe kanalen zoals TikTok, omdat de impact moeilijker te meten is. Wij moedigen aan om te experimenteren en budgetten te verschuiven om te zien wat effectief is.”
3. Niet blind vertrouwen
Ook het blinde vertrouwen in grote platforms zoals Google en Meta hoopt Stitchd wat te doorbreken. “Wat is echt waardevol voor de klant en wat is vooral waardevol voor het platform? Het is belangrijk een geïnformeerde beslissing te kunnen nemen over wat je wel of niet moet blijven doen – en je hoeft daarbij niet alles te volgen wat een accountmanager van die grote spelers aanraadt.”
Beginnen met data kan bijvoorbeeld heus ook laagdrempelig. “Een laagdrempelige start kan het opzetten van ‘server-side tag management’ zijn, wat bepaalde beperkingen kan omzeilen zonder grote kosten. Verder is het belangrijk om een changemanagementproces te volgen en flexibiliteit in te bouwen in de organisatie. Dat is misschien geen ‘quick win’, maar wel een cruciaal fundament om te bouwen.”
Benieuwd naar meer tips en best practices van Stitchd? Op 25 april kan je je ook laten inspireren door sprekers van onder andere Jysk, The Good Roll, Planet B, Thrive, Average Rob, Mastercard, Dobit, CM.com en Hybrid Media. Ook retailprofessor Gino van Ossel (Vlerick Business School) en RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck tekenen present. Tickets voor het congres kan je bestellen via onderstaande link.