Twee strategieën zijn absoluut onmisbaar voor de toekomst: een Chinese en een digitale: daarvan is Roland Palmer overtuigd. De algemeen directeur van Alibaba Group in het Verenigd Koninkrijk, Nordics en de Benelux onthult op het RetailDetail Congress, nu donderdag 28 april, zijn visie op de toekomst – met een Chinees tintje.
Covid heeft de groei en de penetratie van e-commerce enorm versneld. Is er een vertraging te zien nu de beperkingen zijn opgeheven? Hoe ziet u de dit evolueren na de pandemie?
“De pandemie heeft ons dagelijks leven fundamenteel veranderd, maar heeft ook de digitale adoptie en transformatie versneld. We hebben een verandering gezien in de consumptiegewoonten van mensen. Tijdens de pandemie werd bijna iedereen een online consument, hoe digitaal onderlegd hij of zij ook was.
We zagen ook een snelle groei van veel nieuwe consumptiecategorieën die voorheen een relatief lage online-penetratie hadden, zoals dagelijkse benodigdheden en boodschappen. En zelfs toen de lockdown-maatregelen in China werden versoepeld, bleven de vraag naar en populariteit van deze nieuwe categorieën sterk.
Het heeft ook aangetoond dat een China-strategie en een digitale strategie absoluut cruciaal zullen zijn voor succes in de toekomst. Mijn advies aan bedrijven van elke omvang, maar vooral aan kmo’s, is om nu actie te ondernemen en verschillende kanalen te ontwikkelen om beter bestand te zijn tegen verstoringen van de vraag.”
Alibaba heeft de term ‘New Retail’ bedacht, waarbij online en offline samensmelten. Kunnen we fysieke Alibaba-winkelconcepten in Europa verwachten? En hoe ziet de winkel van de toekomst er in het Westen uit?
“New Retail integreert de online en offline winkels, activiteiten en voorraden van een winkelier om consumenten een naadloze winkelervaring te bieden, altijd en overal, online en offline. Dat is zeer efficiënt gebleken om winkeliers te ondersteunen tijdens de pandemie.
In Europa heeft AliExpress fysieke winkels geopend in Spanje, met name in Madrid en Barcelona in 2019. Daar hebben we veel van geleerd. Nu de hele retailsector digitalisering omarmt, zullen retailconcepten en bedrijfsmodellen in de toekomst nog meer transformaties ondergaan.”
In China zijn nieuwe winkelformules zoals groepsaankopen en livestream-shopping in opmars. Hoe ziet u dit in het Westen uitpakken?
“Voor Europese merken en retailers biedt China een geweldige kans om te leren en impulsen te geven aan de binnenlandse markt – nog afgezien van het feit dat het land een van de grootste afzetmarkten ter wereld is. Chinese consumenten zijn gemiddeld veel meer ’tech-savvy’ dan hun Europese tegenhangers. Terwijl wij nog steeds denken aan ‘mobile first’ en blij zijn als we dezelfde dag nog een e-mail terug krijgen, heeft ‘mobile only’ in China al lang de overhand en verwacht men binnen enkele seconden een antwoord via live-chat.
Livestreaming is inderdaad een uitstekende manier geweest voor merken en retailers om tijdens de pandemie rechtstreeks met hun klanten te communiceren, ook voor Europese merken op onze platforms in China. Het nu al doen in China is dus een goede manier om Europese merken voor te bereiden op livestreaming in Europa. Wij kunnen hen daarbij helpen.”
Wat zijn Alibaba’s doelen en ambities op korte en lange termijn voor de Benelux? Wat zijn de concrete projecten of uitbreidingsplannen voor 2022?
“Als we kijken naar merken uit de Benelux-regio is het bemoedigend om te zien dat honderden Nederlandse en Belgische merken verkopen op Alibaba’s Tmall en Tmall Global B2C-platforms, waaronder Godiva, Dove, Duvel, Rituals en WHC.
De volgende stap voor ons is om meer en meer kleine en middelgrote bedrijven te ondersteunen. Wij willen hen helpen digitaliseren en slagen op de wereldmarkt. Wij geloven dat technologie het speelveld kan nivelleren, en dat zelfs kleine bedrijven de kans hebben om mondiale bedrijven te zijn.
Wij zien drie grote kansen voor Nederlandse en Belgische merken om via onze platformen deel te nemen aan de wereldwijde handel:
in China innoveren we voortdurend op Tmall en Tmall Global, zodat het land ook voor kleinere merken toegankelijker wordt.
in markten buiten China hebben we B2C-platforms zoals Lazada (Zuidoost-Azië) en Trendyol (Turkije), dat momenteel erg open staat voor meer Europese merken.
wereldwijd kunnen bedrijven tegen relatief lage kosten naar 190 landen exporteren via ons B2B-groothandelsplatform Alibaba.
Een van onze doelen is om Nederlandse en Belgische kmo’s en MKB-bedrijven te helpen bij het exporteren van hun producten, door middel van gespecialiseerde training, hulp en het promoten van verkopers op Alibaba.”
Het RetailDetail Congress vindt nu donderdag 28 april plaats in Antwerpen. Andere sprekers zijn onder meer Zalando, Odette Lunettes, IKEA, Polestar, Samsung en nog veel andere. Meer informatie en tickets vind je via deze link.