Vijf precongressen en Peter Hinssen zetten de toon
Voor de hoofdmoot begon, konden de deelnemers al kiezen om een van de vijf precongressen te volgen – en die vielen duidelijk in de smaak. Of het nu de voorbeeldstarters van de Wasbar waren of de gevestigde waarde Telenet: elke spreker had vanuit zijn of haar invalshoek wel een minstens paar inspirerende tips of inzichten.
De spits van het avondprogramma werd met succes afgebeten door Peter Hinssen, die met opvallende quotes als “de gelukkigste mensen in de zaal vandaag hebben twee dingen: een volle batterij en vijf streepjes ontvangststerkte” meteen ook de lachers op zijn hand kreeg. Al kon dat zijn onderliggende stelling niet verbergen: smartphones zijn deel van het “nieuwe normaal” en ook in de retail zal de verandering die ze teweegbrengen, gigantisch zijn.
Captains of retail zorgen voor praktijkvoorbeelden
Na de wervelende show van een visionair was het tijd voor twee captains of retail die, met twee voeten in de Belgische of Nederlandse klei, aangaven hoe zij ‘Switch or die’ in de praktijk ervaren. Aan de ene kant stond Wouter Torfs als toonbeeld van een klassieke offline retailer die nu probeert zijn webshop in goede banen te leiden, aan de andere het toonbeeld van een succesvolle e-tailer die net de andere kant opgaat: de Rotterdamse Coolblue-stichter Pieter Zwart.
De gisteren 55 jaar geworden Wouter Torfs beaamde dat zijn bedrijf misschien vrij laat in de online race gestapt is, maar is daar zeker niet rouwig om. “Niet alleen is het beter om eerst echt goed je strategie te bepalen, bovendien zijn de Belgen pas sinds de komst van Zalando echt gaan openstaan voor de mogelijkheid om je schoenen online te kopen”, meende hij.
Een heel ander geluid kwam er uiteraard van Pieter Zwart, die vanuit een heus webwinkelimperium nu ook de fysieke winkels echt begint uit te rollen. Voor hem geldt “Switch or die” een beetje in de andere richting: fysieke winkels leveren e-tailers een gigantisch voordeel op, betoogt hij: “In de buurt van fysieke winkels gaan mensen veel meer online bestellen door het ‘steen-in-de-ruitprincipe’: als er iets mis is, weten klanten dat ze zo verhaal kunnen halen.”
Van Thillo nuanceert noodzaak tot ‘switch’
Als afsluiter van het inhoudelijke gedeelte mocht Persgroep-topman Christian Van Thillo zijn licht laten schijnen op ‘Switch or die’. Zijn boodschap sloot aan bij die van de andere sprekers, maar was milder van toon: Van Thillo legde er de nadruk op dat ook klassieke retail nodig blijft. ‘Switch’ was volgens hem een verkeerd gekozen woord: het is geen kwestie van ‘overschakelen’ naar het digitale, maar om dat te verwerken in je structuren in een en-en-verhaal.
Daarmee sloot Van Thillo naadloos aan bij de stelling’ van GfK eerder op het precongres over e-commerce: “Webshops mogen dan wel een groot voordeel hebben qua prijs en gemak, offline retail zal absoluut relevant blijven in heel wat sectoren waar consumenten eerst de producten willen voelen, zien of uitproberen.” De cirkel rond, iedereen gerustgesteld maar toch wakker geschud: een ideale afsluiter om het netwerkgedeelte mee aan te vatten.
Bedankt, sprekers en deelnemers!
Uiteraard willen we alle sprekers op het congres en de precongressen nogmaals heel hartelijk bedanken, net als alle aanwezigen en zij die via onze socialemediakanalen mee hebben gediscussieerd en zowel ons als de sprekers interessante feedback hebben gegeven. We zullen er alvast mee aan de slag gaan om van de volgende editie nog een groter succes te maken!
Hartelijke retailgroet,
Jorg Snoeck