RetailDetail blaast vandaag tien kaarsjes uit. Wat begon als een blogje, is vandaag de leidende community voor professionals in retail en FMCG, met alles van inspiratiereizen tot een retaillab en een reeks evenementen. Het jubileum zal dan ook niet onopgemerkt voorbij gaan.
Disruptie ‘avant la lettre’
RetailDetail werd tien jaar geleden opgestart, midden in de toenmalige crisis. “Het was de slechtste periode ooit om een uitgeverij te starten”, blikt oprichter Jorg Snoeck terug. Toch bleek er grote nood te zijn aan een platform dat professionals uit de retail- en FMCG-sector bijeenbrengt, met concrete kennis, inspiratie en netwerken.
“We kregen snel een trouwe groep lezers, die vervolgens interesse toonden in andere activiteiten en inspiratie. In eerste instantie kreeg dat de vorm van evenementen, jaarlijkse congressen zoals de RetailDetail Night en het RetailDetail Congress.” Die events zijn er vandaag nog steeds en zijn klassiekers geworden, waar in de loop van de jaren zelfs erg belangrijke zakendeals zijn gesloten, ziet de ondernemer trots.
“Eigenlijk waren wij disruptors, die hetzelfde systeem toepasten als later de online retailers zouden doen: van online bereik naar de fysieke wereld. In ons geval kwamen na de website, nieuwsbrieven en evenementen ook echte fysieke magazines. Daarna volgde The Loop, waar we de klantenreis van de consument fysiek zijn beginnen voorstellen. Het was een blikopener: de retailsector kon er zich voor het eerst echt onderdompelen in de nieuwe retail.”
Overal ter wereld op (klanten)reis
Later evolueerde The Loop naar de RetailHub, met niet alleen een uitgebreidere ‘customer journey’, maar ook een ruimer aanbod aan inspiratie. “Er bleek behoefte om nieuwe retailconcepten zelf te zien en te ervaren. Met duiding, maar niet het minst ook met een complementaire groep deelnemers, waardoor inzichten met elkaar worden gedeeld.”
De RetailHunts waren geboren, te beginnen met inspiratietours in Antwerpen. Sindsdien maken de retailreizen een steile opgang, met RetailHunts naar onder meer China, Berlijn, Kopenhagen en dit jaar zelfs nog voor het eerst New York en Tokio.
Eerste levende retaillab ter wereld
Wat voor de tienjarige nog in het verschiet ligt? “Met de opening van ons Future of Shopping-retaillaboratorium in de Stadsfeestzaal, het eerste levende retaillab ter wereld, hebben we al een stevige kluif. Ik ben blij dat we reeds vele partners hebben die met ons meestappen, dat geeft een comfortabel gevoel. Ook lanceren we een ‘subscription model’ voor nog meer exclusieve en inzichtelijke content.”
“Weet je, elke drie jaar hebben we eigenlijk een nieuw bedrijf, als je onze geschiedenis bekijkt. Dat zal in de toekomst zeker niet anders zijn. In een fluïde wereld is het altijd je zeilen aanpassen aan de stand van de wind. Maar eerst wordt het onze op evenementen dit jaar nog extra hard feest voor onze tiende verjaardag. Eerstvolgende in de agenda: de RetailDetail Day met sprekers als Ann Claes (JBC) en Annick van Overstraeten (Lunch Garden).”