De winkelverkoop in de eurozone heeft zich in mei, toen vele landen de lockdowns versoepelden, bijzonder goed hersteld. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.
Beter dan verwacht
In de 19 landen die samen de eurozone vormen, steeg de retailomzet in mei met 17,8% tegenover de maand ervoor. Het is de sterkste maandelijkse toename sinds het begin van de metingen in 1999. In de hele Europese Unie (27 landen) nam de detailhandelverkoop toe met 16,4%.
Ondanks het herstel lag de verkoop in de eurozone nog steeds 5,1% lager dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. De schade is wel minder groot dan economisten hadden voorspeld, schrijft Reuters. Zij gingen uit van een daling van 7,5% op jaarbasis.
Niet geheel onverwacht is de verkoop van kleding en schoenen in mei het sterkst toegenomen (+147%). Die sector werd dan ook veruit het zwaarst getroffen door de verplichte winkelsluitingen. Op jaarbasis werd er wel nog steeds 50% minder verkocht door de kleding- en schoenwinkels. De e-commercesector bleef in mei groeien met 7%. Het is de enige subsector in de retail die geen terugval kende tijdens de coronacrisis.
In België groeide de retailomzet in mei met 20% en daarmee was het land één van de koplopers in Europa. Onder andere Zwitserland (+30,7%), Luxemburg (+28,6%) en Frankrijk (+25,6%) deden nog beter. In Nederland bedroeg de groei 8,9%.
Bron grafiek: Eurostat