Retailparken hebben een toenemende aantrekkingskracht op zowel shoppers als retailers in heel Europa. Relatief lage kosten en een vlotte toegankelijkheid zijn belangrijke groeidrijvers. De huurdersmix evolueert.
Sterke ontwikkeling
In 2015 kwam er in Europa zo’n 734.000 vierkante meter aan nieuwe winkelruimte in retailparken bij, een groei met 2%. In Frankrijk, België en Groot-Brittannië was de ontwikkelingsactiviteit het grootst. Dat berekent vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een nieuw rapport. Op 1 januari 2016 telde Europa in totaal 33,5 miljoen vierkante meter aan winkelruimte in retailparken. Voor de komende twee jaar zitten nog eens 2,1 miljoen vierkante meter in de pijplijn.
Eén van de grootste Europese ontwikkelingen is trouwens het project Promenade de Flandre naast de Auchan in Roncq, net over de Franse grens, een winkelpark dat voluit op Belgische shoppers mikt en begin 2017 zal openen.
Meer beleving
Retailers hebben verschillende goede redenen om voor retailparken te kiezen. De relatief lage kosten, de grote flexibiliteit in winkelinrichting, de vlotte logistieke toegankelijkheid, de mogelijkheden voor click& collect diensten en de kans om nieuwe concepten uit te testen vormen de belangrijkste argumenten. Consumenten worden aangetrokken door de toegankelijkheid, de gratis parking, de ruime keuze aan retailers en de mogelijkheid tot ‘one stop shopping’.
Cushman & Wakefield wijst op enkele interessante trends. Algemeen daalt de leegstand en stijgen de passantecijfers. De kwaliteit van de locaties verbetert, mede dankzij verbouwingen en herontwikkelingen. Retailparken staan niet langer uitsluitend voor convenience. Ook beleving wordt belangrijk. Architectuur en design krijgen meer aandacht.
Omnichannel
Nogal wat retailers die traditioneel in de stadscentra of shoppingcenters actief waren, testen nu ook of winkelpunten in retailparken een alternatief kunnen zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor H&M, Zara, Célio of C&A. Nieuwe spelers uit de sectoren entertainment en vrijetijd trekken een breder publiek aan. Kwalitatieve foodconcepten vormen een meerwaarde. Meer retailers kiezen voor franchiseformules om mogelijke risico’s met nieuwe concepten te beperken.
De vastgoedconsultant ziet de opkomst van kleinschalige projecten die meer lokale marktgebieden bedienen. Vaak worden ze getrokken door kleinere supermarkten of discounters als Aldi en Lidl. Ook ontwikkelen retailers hiervoor kleinere, aangepaste winkelconcepten – Maisons Du Monde doet dat bijvoorbeeld.
Omdat retailparken mooi passen in een omnichannel benadering, met kansen voor click & collect concepten, ziet de toekomst er veelbelovend uit, denkt Cushman & Wakefield. In de meeste Europese landen zijn er weinig beperkingen op de ontwikkeling van nieuwe retailparken – maar België, Nederland en Duitsland staan wél op de rem.
Retailparken: ontwikkeling in 2015
Land | Aantal m² ontwikkeld in 2015 |
Frankrijk | 393.000 |
België | 102.000 |
Groot-Brittannië | 66.000 |