RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail na corona? “Het einde van globale waardeketens,” zegt Rik Vera (nexxworks)

icon
Algemeen28 augustus, 2020

(update) Hoe ga je als retailer om met de gigantische uitdagingen die het coronavirus met zich meebrengt? Tijdens de RetailDetail Days gaan we op zoek naar antwoorden. Voor Rik Vera is dit alvast duidelijk: we evolueren naar een wereld van ecosystemen.

 

Over ankerpunten en handvatten

“Laat ik meteen met ‘het ding’ beginnen: Covid-19. Het was de versnelling van wat eigenlijk al lang gaande was en we misschien wel voelden, maar niet wilden zien. Namelijk dat de toenemende digitalisering van de samenleving ertoe geleid heeft dat de samenleving en de klant veranderd zijn en dat retailers dus moesten zoeken naar nieuwe vormen van interactie met hen. Het Oude Normaal is niet meer en het Nieuwe is er nog niet. We gaan een (lange) periode van zoekend ondernemerschap tegemoet waarbij er nood is aan een ankerpunt en een aantal handvatten…”
 

Dat zegt Rik Vera, die partner is bij nexxworks en lecturer aan de London Business School. “Meer dan in welke industrie ook, is het voor retailers overduidelijk dat het centrum van het universum de klant is en dat retailers deze formule moeten kraken: c2MxEi. Of hoe kan je tegelijkertijd veel klanten bedienen en toch elk van hen het gevoel geven dat zij of hij het centrum van jouw wereld is, zeker nu de klant meer dan ooit verward en zoekende is? Bovendien is die klant versneld veranderd in een OMO Sapiens. Online Merges Offline. Digitaal is niet langer ‘die andere wereld’ en we beseffen meer dan ooit het belang van human to human.”
 

Om die formule te kraken, moeten retailers de TREE sleutel hanteren:

1.            Technologie omarmen

2.            Rode Oceaan Strategie toepassen

3.            Engageer je klant

4.            Ecosystemen opzetten

 

Lokale ecosystemen

“Covid-19 betekent het einde van globale waardeketens. In de plaats komen kleine lokale ecosystemen. Decennialang hebben we businessmodellen gebouwd en gebruikt die lineair zijn. Oorzaak-gevolg. Eerst A, dan B. Value chains. Producent-groothandel-detailhandel-consument. Klantreizen. Inside-out denken. Of outside-in. In een landschap dat meer en meer digitaal wordt en waar eentjes en nulletjes aan zet zijn, zal alles wat lineair is plaats maken voor slimme ecosystemen. Wie nu instapt, zal overleven. Wie lang blijft vastzitten in het oude denken, zal niet overleven. We moeten dus de lineaire businessmodellen vervangen door nieuwe en dat is uitdagend.”
 

In deze workshop legt Rik Vera haarfijn uit wat ecosystemen precies zijn, waaruit ze bestaan, wat het model ervan is, hoe die per definitie extreem klantcentraal moeten zijn en hoe die te bouwen, herkennen en/of eraan deel te nemen. “Ik ben blij mijn kennis en kunde te kunnen delen met onze eigen ondernemers in mijn “Business and life in the day after Covid-19 and what to do today”-workshop op vrijdag 18 september. See you there?”
 

Tijdens de RetailDetail Days op 17 en 18 september komen wel meer retailers en experts getuigen over hun aanpak van het ‘Nieuwe Normaal’: ook Torfs, Xandres, Dille & Kamille, Tonickx, Radial en LDV United betreden het podium. Het wordt een ‘hybride’ event: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN