RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail aan Z: zijn retailers klaar voor Generatie Z?

icon
Algemeen30 oktober, 2019

Er kondigt zich een nieuwe generatie consumenten aan, die zich radicaal anders gedraagt dan voorgaande generaties. Retailers zullen snel moeten schakelen om deze doelgroep aan te spreken. Ikea, Nike en Burger King tonen de weg.

 

Verschillende verwachtingen

De post-millennials, de i-generatie, de ‘woke’ generatie: er circuleren veel omschrijvingen voor de huidige tienergeneratie. Maar wie zijn deze jongeren écht en hoe zal hun koopgedrag evolueren, nu ze stilaan actieve consumenten worden? Hoe worden retailers Generatie Z-proof? Over die vragen buigen zich Philippe Verschueren en Eric van Tatenhove van het communicatieagentschap The Favourites.

 

“Wij helpen bedrijven om favoriet te worden bij hun doelgroep. Het is dan ook logisch dat we inzetten op kennis van die doelgroepen. Op de RetailDetail Night leggen we de focus op Generatie Z, de jongeren die vandaag tussen 7 en 22 jaar jong zijn. Dit zijn de échte digital natives, de opvolgers van de millennials”, zeggen zij.

 

“We hebben onderzocht wie ze zijn, wat ze betekenen in België, waarom ze een belangrijke doelgroep zijn. Wat drijft hen? Wat is hun attitude tegenover het leven, de maatschappij, een carrière? Hoe gaan ze om met technologie en waarin verschillen ze met vorige generaties? Die inzichten vertalen we naar ’tips and tricks’ voor merken en retailers. Zij moeten zich voorbereiden op deze nieuwe doelgroep. De verwachtingen van Generatie Z verschillen namelijk sterk van die van vorige generaties.”

 

Radicale breuklijn

Want dat is wel een belangrijk inzicht: we hebben te maken met een breuklijn, deze jonge generatie gedraagt zich radicaal anders dan de vorige. En naarmate ze ouder worden, zullen ze zich niet gaan gedragen zoals hun ouders (wat vorige generaties wél deden). “Integendeel, we merken zelfs dat de rollen omdraaien: nu laten de ouders – zeg maar generatie X – zich beïnvloeden door hun kinderen, omdat die op vele vlakken nu eenmaal verder staan. Ouders vragen nu aan hun kinderen: hoe moet ik het doen?”

 

Generatie Z is bijvoorbeeld helemaal mee met mobiel betalen, terwijl hun ouders vaak nog terughoudend zijn. Ze gebruiken niet langer Google als zoekmotor, maar wel de zoekfunctie van webshops als bol.com of Amazon. We zien een stijgend belang van berichtenapps en aanklikbare video’s. Ze bezoeken winkels voor de beleving, maar kopen online. “Hoe jonger ze zijn, hoe radicaler op dat vlak. Als retailer kan je dat bijvoorbeeld opvangen door ze bij een winkelbezoek een kortingbon te geven voor een aankoop in je webshop. Zo vermijd je dat ze bij de concurrentie gaan kopen.”

 

Niet enkel voor wereldmerken

Welke retailers nemen de juiste beslissingen om deze nieuwe generatie aan te spreken, die 24/7 online is? “Eigenlijk doet niemand alles goed, maar we zien wel interessante initiatieven. Wat Ikea doet met toegevoegde realiteit bijvoorbeeld: je kan nu hun meubilair in je interieur visualiseren. Burger King maakt in zijn app slim gebruik van geolocalisatie: shoppers die in de nabijheid van een McDonald’s lopen, krijgen een aanbieding om in de dichtstbijzijnde Burger King voor één penny een Whopper te komen halen.”

 

“Denk ook aan de manier waarop Nike jonge influencers inzet. Niet dat je per se een wereldmerk hoeft te zijn om jongeren aan te spreken: ook het verhaal van Torfs klopt: de retailer doet het goed online.” Benieuwd naar meer? In het voorprogramma ‘Game Changers in Retail’, in de aanloop naar de RetailDetail Night, presenteren Philippe Verschueren en Eric van Tatenhove ons meer inzichten over deze nieuwe digitale generatie.

 

De RetailDetail Night, de feestelijke afsluiting van het retailjaar, vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle. ’s Middags zijn er thematische seminars, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards en een absolute topspreker die we binnenkort bekendmaken. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie over het evenement en kan je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 oktober, 2025
    Vinted Go opent eerste lockers in België

    Vinted Go, het netwerk van kluizen voor het afhalen van online aankopen, heeft zijn eerste lockers in België geopend. De primeur was voor een Delhaize-supermarkt in Antwerpen. In Nederland wil het bedrijf het aantal locaties komend jaar verdubbelen.

  • icon
    Algemeen8 oktober, 2025
    Amazon investeert 1 miljard in sneller bezorgen in België

    De komende twee jaar gaat Amazon 1 miljard euro investeren in België, om bezorgen op de dag van de bestelling mogelijk te maken. De e-commercegigant wil ook de dienstverlening aan Belgische KMO’s verbeteren.

  • icon
    Algemeen7 oktober, 2025
    Nieuwe AI Product Assistant maakt online winkelen eenvoudiger en persoonlijker

    (Publireportage) Online shoppers verliezen vaak meer tijd aan zoeken dan aan kopen. Filters, menu’s en zoekfuncties blijken nog te vaak frustrerend of onnauwkeurig, waardoor meer dan de helft van de bezoekers afhaakt. Een nieuwe AI Product Assistant belooft dat proces te vereenvoudigen door bezoekers gewoon te laten typen wat ze...

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Vrije tijd13 september, 2025
    [Interview] “Wij verkopen emotie, dat is onze kracht tegenover online” (Koen Nolmans, DreamLand)
  • icon
    Elektro22 september, 2025
    Krëfel stelt klanten gerust met “dienst voor verkoop”
  • icon
    Food18 september, 2025
    Lidl België geraakt niet uit de rode cijfers
  • icon
    Food16 september, 2025
    Colruyt rolt eerste slimme winkelkar van België uit
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN