Ondanks een slabakkende Chinese economie verbaast Alibaba de wereld met hoger dan verwachte groeicijfers. Die zijn volgens de retailer mede te danken aan een herstructurering, die meer ondernemerschap in het bedrijf brengt.
Nieuwe energie
Met een omzetstijging van 14% tot 234 miljard yuan (ongeveer 29 miljard euro) in het afgelopen kwartaal heeft Alibaba de verwachtingen van analisten ruimschoots overtroffen. De aangepaste ‘EBITDA’ steeg met 32% tot 45,37 miljard yuan (5,7 miljard euro) en de operationele winst steeg zelfs met 70% tot 42,5 miljard yuan (5,3 miljard euro).
De groei is volgens de Chinese retailer te danken aan een toename van het aantal klanten en van de advertentie-investeringen van verkopers op het platform, onder andere tijdens het 6.18 Shopping Festival. Ook de recente herstructurering blijkt te lonen: de opdeling van Alibaba in zes aparte divisies geeft managers de vrijheid om sneller te reageren op veranderingen in de markt. Dat bezorgt het bedrijf nieuwe energie, meent topman Daniel Zhang.
Sterk is vooral dat Alibaba’s kernactiviteiten Taobao en Tmall erin slaagden om sterk te groeien op de vertragende Chinese markt. Dankzij sterke content en scherpe prijzen trekken die platforms nieuwe klanten aan en stijgen ook de gemiddelde bestedingen. Ook de internationale retailactiviteiten kenden een sterke groei van wel 60%.