Audi en Porsche stuwen Volkswagen-concern
Het Duitse autoconcern Volkswagen, Europa’s grootste autobouwer, heeft in 2014 nieuwe records geboekt, vooral dankzij zijn winstgevende dochtermerken Audi en Porsche. De winst voor interest en belastingen kwam uit op 12,7 miljard euro (na belasting bleef daar 11,1 miljard euro van over), de omzet op 202,5 miljard euro. In beide gevallen gaat het om recordcijfers, aldus de autobouwer uit Wolfsburg.
Intussen vergaat het de Belgische invoerder van de Volkswagen-groep, D’Ieteren, minder goed. De Brusselse autodienstengroep kwam eind vorig jaar al met een winstwaarschuwing, die nu bevestigd werd in de definitieve jaarcijfers: de winst voor belastingen daalde meer dan 10% tot 157,2 miljoen euro, ondanks een omzetstijging met +1,3% tot 5,54 miljard euro.
Reorganisatie op til bij D’Ieteren
“Ondanks de harde concurrentie” kon de divisie D’Ieteren Auto haar marktaandeel en rendabiliteit verbeteren, al ging de verkoop wel lichtjes achteruit. D’Ieteren Auto is daarom van plan om haar distributienetwerk te herschikken: van de huidige twaalf Car Centers die de groep uitbaat, zullen er tegen 2018 nog maar zeven multimerkensites overblijven.
Bij de glasdivisie Belron – bij ons bekend van de Carglass-keten – kon de aanzienlijke stijging van de omzet in de Verenigde Staten (als gevolg van het extreme winterweer) de daling in Europa (als gevolg van de te zachte winter) maar gedeeltelijk compenseren. Om het tij te keren, sloot de groep onder meer de verlieslatende activiteit voor zware bedrijfsvoertuigen in Duitsland en werd een nieuw operationeel model in het Verenigd Koninkrijk opgestart.
D’Ieteren moet intussen ook op zoek naar een nieuwe financieel directeur. Huidig CFO Benoit Ghiot stopt in zijn functie op 31 maart. Of er een verband is met de mindere resultaten, is niet duidelijk: Ghiot zelf houdt het erop dat hij na 12 jaar bij D’Ieteren toe is aan een nieuwe uitdaging. Welke dat is, is nog niet bekend.