Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.
Sun geeft omzet Henkel een boost
Het Duitse moederbedrijf van onder meer Pritt, Schwarzkopf en Persil nam vorig jaar het Amerikaanse wasmiddelconcern Sun over (voor 3,6 miljard dollar), en dat is goed te merken aan de kwartaalcijfers die het bedrijf zopas publiceerde. Het concern klopte af op een omzet van 5,098 miljard euro: liefst 9,6% meer dan vorig jaar. Toch steeg de omzet op autonome basis (exclusief overnames en wisselkoerseffecten) ook met een mooie 2,2%, en dat “in een blijvend uitdagende marktomgeving”, zoals de Belgische topman Hans Van Bylen het formuleerde.
Henkel zag ook zijn winstcijfers groeien: het concern boekte in het tweede kwartaal een operationele winst van 839 miljoen euro (tegenover 757 miljoen euro een jaar eerder) en zag de nettowinst toenemen van 561 naar 624 miljoen euro.
Voor het eerst in de geschiedenis van het concern klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro, tot 10,162 miljard euro (+11,5% en +3,1% op organische basis). Toch blijft het management voorzichtig:de groep blijkt voor het hele jaar mikken op een autonome omzetgroei van 2 tot 4% en verwacht dat alle divisies van het bedrijf (Adhesive Technologies, Beauty Care en Laundry & Home) die prestatie zullen halen.