Hema heeft, na jarenlange verliezen, in haar vierde kwartaal voor de tweede keer op rij winst geboekt. Ook over de jaaromzet is de warenhuisketen tevreden: het haalde een recordomzet van 1.235,5 miljoen euro, een stijging van 3,5%.
Verlies loopt op door verkoopplannen Lion Capital
Investeringen in internationale groei en online werpen vruchten af, verduidelijkt Hema haar jaarresultaten. De Nederlandse warenhuisketen tekende in 2017 een omzetgroei van 3,5% op. Winst boekte het in het voorbije jaar nog niet, de verliezen namen integendeel toe: het nettoverlies kwam uit op 30,9 miljoen euro ten opzichte van 26,2 miljoen euro verlies een jaar eerder.
Liefst 23 miljoen euro daarvan wijst het evenwel toe aan “eenmalige lasten in verband met de herfinanciering en de verkenning van de strategische opties”. Lees: de plannen van eigenaar Lion Capital om Hema te verkopen, kosten de retailer handenvol geld en die blijken overigens ook nog niet zeer succesvol.
Toch toont Hema zich tevreden: in alle landen waarin de retailer actief is, ging de omzet omhoog, net als “in alle belangrijke productcategorieën”. Op like-for-like-basis, in winkels die al langer dan een jaar bestaan, steeg de omzet met 2,1%. De online omzet nam in 2017 zelfs met 31% toe.
In het vierde kwartaal van 2017 nam de netto-omzet met 3,8% toe tot 356,9 miljoen euro en kwam de nettowinst voor de tweede keer op rij boven nul uit op 6,0 miljoen euro. Het was van 2012 geleden dat de retailer nog eens winst boekte.
Internationale groei en hogere marges
“We kunnen terugkijken op een sterk jaar waarin we veel hebben bereikt. In de eerste helft van 2017 hebben we het opruimprogramma om overtollige voorraden te reduceren afgerond. De extra omzet die het opruimprogramma in de afgelopen jaren genereerde, hebben we weten vast te houden. Tegelijkertijd wordt deze omzet behaald tegen hogere marges”, zegt Hema-topman Tjeerd Jegen in een persverklaring.
In de komende periode wil Hema zich verder blijven concentreren op het verbeteren van de brutomarge. Het verwacht ook de internationale expansie te versnellen door nog nieuwe winkels te openen in zowel bestaande als nieuwe markten: in 2018 trekt de keten voor het eerst naar Oostenrijk en het Midden-Oosten.
Al in 2017 groeide het internationale winkelnetwerk met een recordaantal van 25 winkels: 20 winkels in Frankrijk, drie in Spanje, één in België en één in Duitsland. Dat laatste land was meteen ook de sterkste groeimarkt voor Hema vorig jaar (+23,9%), gevolgd door Frankrijk met 20,4%. In 2018 plant Hema nog 30 tot 35 winkels te openen buiten de Benelux.