De Europese Commissie heeft Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF een recordboete gegeven van 2,93 miljard euro, omdat ze maar liefst veertien jaar lang onderlinge prijsafspraken hebben gemaakt.
Drie maanden om te betalen
Ook MAN werd veroordeeld door de Europese Commissie, maar dat bedrijf komt als klokkenluider weg zonder boete. Tussen 1997 en 2011 hebben de fabrikanten, die samen goed zijn voor negentig procent van de middelzware en zware vrachtwagens die in Europa gebouwd worden, illegale afspraken gemaakt over prijsstijgingen, de timing voor de invoering van nieuwe uitstoottechnologie en het doorrekenen van die kosten aan de klanten.
“Het is niet aanvaardbaar dat deze producenten een kartel vormden in plaats van elkaar te beconcurreren. De strijd tegen kartels blijft een van onze prioriteiten“, verklaarde eurocommissaris voor concurrentie Margrethe Vestager. “De fabrikanten hebben drie maanden om hun boete te betalen. Die gaat naar het EU-budget, waardoor lidstaten iets minder zullen moeten bijdragen.”
Het grootste deel van de boete is voor Daimler, dat meer dan een miljard euro moet betalen. De totale boete is de grootste kartelboete ooit en is dubbel zo hoog als het vorige record.