Niet dezelfde brilglazen… of wel?
De klacht ging om een reclamespot waarin wordt beweerd dat je “voor identieke brillenglazen tot drie keer meer zou betalen bij de zelfstandige optieker”. Deze bewering is volgens UNIZO en APOOB onjuist omdat zelfstandige opticiens niet altijd met dezelfde brilglazen als Hans Anders werken, al spreekt Hans Anders dit tegen.
“Er zijn vier glasleveranciers waar iedereen zijn glazen koopt. Onze glazen zijn dus in dezelfde fabrieken gemaakt, met dezelfde professionaliteit en dezelfde kwaliteit”, reageerde Alex Stergialis, marketingmanager van Hans Anders in België, eerder deze week al.
Toch houden de zelfstandige optiekers vol dat ze vaak niet van hetzelfde materiaal zijn en bovendien zeker niet altijd duurder. Ook zou het bijzonder moeilijk zijn de kwaliteit van brilglazen te vergelijken, aangezien Hans Anders geen melding maakt van de prijs – en al evenmin van het type glazen waarover sprake is in de aanbieding.
Zelfstandigen voelen zich aangevallen
UNIZO en APOOB maken zich daarenboven sterk dat de aangeboden service en expertise van zelfstandige opticiens van een andere niveau is dan deze die Hans Anders aanbiedt. Dat zouden dan weer elementen zijn die in de reclamecampagne niet aan bod komen, terwijl ze toch belangrijk zijn bij de aankoopbeslissing van de consument.
Een bijkomend argument waar de JEP oor naar had, was de klacht dat de reclame zich denigrerend op zou stellen tegenover zelfstandige optiekers en hun imago door het slijk haalt. Hoewel Alex Stergialis eerder al reageerde dat dit zeker niet de bedoeling was, zit er voor Hans Anders nu niets anders op dan de reclamecampagne aan te passen of ze helemaal uit de ether te halen.
Om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden en duidelijke afspraken te maken, hebben UNIZO, APOOB en Hans Anders alvast een overlegmeeting geboekt half juni.