Via tutorials onmiddellijk aankopen
Volgens Google is deze optie een logische stap in het proces. Momenteel komt een ontelbaar aantal bezoekers naar de videowebsite om via tutorials meer te leren over producten. Eén van de kanalen die zo heel succesvol is geworden, is dat van TRESemmé. Daar kunnen consumenten interviews bekijken, maar ook andere video’s bekijken over hoe ze hun haar kunnen verzorgen. Dankzij de nieuwe optie kunnen die kijkers nu razendsnel en heel eenvoudig de producten in de video’s aankopen.
Google hoopt zo om views rechtstreeks te kunnen omzetten in verkoop. Het kanaal van TRESemmé heeft bijvoorbeeld al 2,7 miljoen kijkers weten te strikken, een immense potentiele afzetmarkt dus. Het bedrijf benadrukt ook dat zij geen commissie zullen krijgen op producten die op deze manier verkocht worden.
De functionaliteit werkt ook alleen maar wanneer de kijker effectief op het kanaal van de aanbieder zit. Filmpjes die dus op een andere site worden gebruikt, zullen geen links tonen. Google hoopt nu dat adverteerders Google zullen contacteren om te bekijken wat voor hen de opties zijn binnen dit nieuwe aanbod. Voorlopig is het enkel beschikbaar voor fabrikanten van consumentenartikelen die premium leden van Google zijn.