De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.
60% meer nettowinst op groepsniveau
Rakuten zag zijn groepsomzet het voorbije halfjaar met 16,4% aandikken tot zo’n 4 miljard euro en zijn nettowinst met liefst 60,3% exploderen tot een half miljard euro. Ondanks de sterke opkomst van Amazon in thuisland Japan blijft e-commerce dé groeimotor van het Japanse concern (de groep is daarnaast ook nog onder meer actief in de telecom- en de financiële sector). De omzet van de internettak ging er het eerste halfjaar met 16,1% op vooruit tot omgerekend 2,8 miljard euro en de winst steeg met ruim een kwart (28,8%) tot 410 miljoen euro.
Om “de boekhouding transparanter te maken, de doeltreffendheid te verbeteren en de middelen sneller te kunnen inzetten” maakt Rakuten ook werk van een grote interne reorganisatie die in de lente van 2019 rond moet zijn. De Japanse internetactiviteiten ‑ Rakuten is met een marktaandeel van 27% (goed voor 25 miljard euro in 2017) marktleider in eigen land ‑ worden ondergebracht onder ‘Rakuten e-commerce’, de telecomactiviteiten onder ‘Rakuten Mobile Network’ en de ‘fintech’-activiteiten onder ‘Rakuten Card’.
Alle andere activiteiten worden samengebracht in een entiteit die vooralsnog geen naam kreeg en zullen rechtstreeks door het moederbedrijf worden aangestuurd. Die entiteit zal ook de internationale activiteiten overkoepelen. Rakuten kocht in 2010 het Franse Priceminister (begin dit jaar herdoopt tot Rakuten) en het Amerikaanse Buy, in 2011 het Duitse Tradoria en in 2014 het ook al Amerikaanse Ebates.