Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night.
Consument stelt klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid op prijs
Afgelopen maanden beoordeelden ruim 187.000 Belgische consumenten immers meer dan 70 retailers in 25 verschillende categorieën. Voor de twaalfde keer in evenveel jaren werden klanten uitvoerig gepeild naar hun perceptie van winkels en webshops in België. Klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid blijken de belangrijkste aspecten bij de grootste kanshebbers. Opvallend is dat prijs in België als het minst belangrijke criterium wordt beschouwd.
De belangrijkste vaststelling blijft wellicht dat consumenten over het algemeen zeer tevreden zijn over hun winkels: met een gemiddelde waardering van 7,70/10 doen de webshops het wel lichtelijk beter dan de fysieke winkels (7,53/10). De waardering die klanten aan fysieke winkels geven op tien verschillende criteria, verschilt weinig van de score die de webshops bij dezelfde consumenten halen. Enkel voor de categorie acties en aanbiedingen lijkt er een wat grotere kloof te gapen tussen fysieke winkels (7,67) en webshops (8,05).
Op 21 september werden de categoriewinnaars reeds bekendgemaakt: 25 bij de fysieke winkels en 15 bij de webshops. In totaal wedijveren 24 verschillende ketens op 23 november voor de twee hoofdprijzen. Voor Belgische winkelketens is en blijft de uitreiking van ‘Beste Winkelketen van België’ de grootste waardering die ze van hun klanten kunnen krijgen. Het winnaarslogo met de bekende kroon geldt als een duidelijke erkenning van de consumenten voor hun favoriete winkelketens.