Drie factoren bepalen overlevingskansen
Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer, meent Q&A Research & Consultancy: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffiek te genereren en een goed online profiel. Het bureau deed daarvoor een online onderzoek bij ruim 3.000 Belgische consumenten, die de mogelijkheid kregen om zich over bijna 100 retailers uit te spreken. Voorts zijn hun websites in kaart gebracht.
De uitkomst van dat onderzoek oogt voor het grootste deel niet positief: slechts een beperkt aantal retailers weet de klanten echt te binden. Voor bijna 65% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Vooral Eldi, Leen Bakker en WE kampen met dat probleem. Bij supermarkten is de loyaliteit het grootst onder klanten van Colruyt.
Amper 13% van de retailers is in staat om zijn klanten echt blij te maken: Ici Paris XL en Yves Rocher slagen er het best in. Voor 16% van de retailers geldt echter dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Proxy Delhaize en Telenet maken hun klanten het minst blij, concludeert Q&A.
Een op de drie heeft nog geen webshop
Hoewel een goeie webshop heel belangrijk is voor de overlevingskansen, verkoopt bijna 30% van de retailers in België nog steeds niet online: Q&A verwijst daarvoor expliciet naar Action, Aveve, Lidl, Pimkie, Wibra, Tom & Co, Ikea en Intratuin. Voor sommige retailers geldt dat dit logisch is aangezien het niet bij hun verdienmodel past, nochtans is een webshop voor de meeste retailers essentieel voor het omzetbehoud.
Met de drie voorwaarden samen komt Q&A tot een top-tien van retailers die het meest toekomstbestendig zijn: Ici Paris XL, Colruyt, Decathlon, Standaard Boekhandel, Yves Rocher, Delhaize, Aveve, Hans Anders, Ikea en Tom & Co.