Procter & Gamble heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar 2016/2017 opnieuw magere resultaten getoond. Op autonome basis steeg de omzet nog wel met 1%, maar de netto-omzet ging er met 1% op achteruit.
Daling bij scheermesjes
Die netto-omzet kwam in het derde kwartaal uit op 15,6 miljard dollar (14,3 miljard euro). Zonder wisselkoerseffecten, die een negatieve impact hadden van 2%, steeg de omzet wel met 1%. De prijzen en het verkochte volume bleven in het derde kwartaal stabiel ten opzichte van een jaar eerder.
De grootste groei binnen Procter & Gamble was te vinden bij de gezondheidsproducten: daar steeg de omzet op organische basis met 6%. Ook het verkochte volume ging er met 4% op vooruit. Tot deze tak behoren onder andere de tandverzorgingsproducten van Oral.
Binnen de categorie Grooming waren de cijfers minder positief, met een omzetdaling van 6%. Die daling was het effect van sterke concurrentie in de Verenigde Staten, waar de verkoop van scheermesjes en scheerschuim terugviel. Innovaties op vlak van scheerapparaten zorgden er dan weer voor dat Braun met 9% groeide.
Procter & Gamble hoopt over het hele boekjaar een autonome groei van 2 tot 3% te behalen. Momenteel haalt het die doelstelling net. Het bedrijf probeert al een tijdje terug aan te knopen met groei, maar het slaagt daar niet helemaal in. Zo deed het onlangs een aantal cosmeticamerken van de hand en heeft het al meer dan negen miljard euro aan kosten bespaard.