De coronacrisis legt Procter & Gamble geen windeieren. De FMCG-gigant zag de omzet en winst in het eerste kwartaal fors stijgen, aangewakkerd door een toenemende vraag naar was- en schoonmaakproducten tijdens de pandemie.
Groei in alle divisies
De omzet steeg in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar met 9% tot 19,3 miljard dollar (16,3 miljard euro). Ook de winst ging fors hoger en kwam uit op 4,3 miljard dollar (3,6 miljard euro). P&G presteert daarmee ruim boven verwachting: volgens CNBC rekenden analisten op een omzet van omgerekend 15,5 miljard euro en een winst van om en bij de 3,1 miljard euro.
Alle vijf bedrijfssegmenten van P&G rapporteerden een organische omzetgroei. De grootste vooruitgang was er echter bij de divisie was- en schoonmaakproducten, die een groei van 14% liet optekenen. De omzet van de schoonmaakproducten (poets- en onderhoudsproducten, maar bijvoorbeeld ook vaatwastabletten) steeg zelfs met meer dan 30%, onder impuls van een sterk toenemende vraag naar dergelijke producten ten gevolge van de coronapandemie. Mensen blijven niet alleen vaker thuis, maar hechten in de huidige omstandigheden ook duidelijk meer belang aan goede (huis)hygiëne.
Blijven investeren in marketing
Fortune wijst er nog op dat P&G tijdens de crisis wel sneed in de operationale kosten, maar niet in de marketinguitgaven. Nochtans is reclame vaak een van de eerste uitgavenposten waarop bespaard wordt in crisistijden. Maar P&G deed net het omgekeerde en zette zijn sterke, bekende merken extra in de verf. Met succes, zo blijkt. Of zoals CFO Jon Moeller het zelf uitdrukte: “This is not the time to hold back.”