In het vierde kwartaal van 2019 heeft Amazon de omzet en winst flink opgedreven. Sterke verkopen rond Kerstmis en het succes van het Prime-abonnement zorgden voor een resultaat dat veel beter was dan verwacht.
Sterk jaareinde
In het laatste kwartaal van 2019 boekte de e-commercereus een omzet van 87,4 miljard dollar (79 miljard euro), een groei van 21%. Analisten gingen uit van een omzet van ‘slechts’ 86 miljard dollar. Amazon kondigde in december al aan dat het uitstekende zaken had gedaan tijdens de feestdagen. De operationele winst kwam uit op 3,9 miljard dollar (3,5 miljard euro), een lichte stijging tegenover de 3,8 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Onder de streep bleef daar 3,3 miljard dollar (3 miljard euro) van over, ruim beter dan de eigen voorspelling die uitging van een nettowinst tussen 1,2 en 2,9 miljard dollar (1,08 – 2,6 miljard euro).
In het derde kwartaal daalde de winst nog, omdat het bedrijf fors investeerde in de uitbouw van het Amazon Prime-abonnement, dat leden allerlei kortingen en voordelen biedt. Zo werd het aantal producten, dat in aanmerking kwam voor gratis verzending binnen één dag, sterk uitgebreid. Die inspanningen hebben Amazon geen windeieren gelegd: volgens topman Jeff Bezos mocht Amazon Prime in het afgelopen kwartaal meer nieuwe leden verwelkomen dan ooit tevoren. Wereldwijd telt de abonnementsdienst nu meer dan 150 miljoen leden.
Amazon gaat voor het eerste kwartaal van 2020 uit van een omzet van 69 tot 73 miljard dollar (62 tot 66 miljard euro). De operationele winst zou moeten uitkomen tussen de 3 en 4,2 miljard dollar (2,7 tot 3,8 miljard euro).